JUSS OG SAMFUNN

Nå blir det dyrere å fly

Digitale møter gir færre jobbreiser. Nå vil Avinor øke avgiftene til flyselskapene for å dekke opp for inntektstapet.

Avinor stengte ned Pir Nord på Oslo Lufthavn i 2021. Nå reiser vi mer, men ikke med jobben.
Avinor stengte ned Pir Nord på Oslo Lufthavn i 2021. Nå reiser vi mer, men ikke med jobben. Foto: Stian Lysberg Solum
30. aug. 2023 - 07:28

Etter pandemi og hjemmeferie for mange nordmenn, var salget av utenlandsturer rekordhøyt i sommer.

Også Avinor, som drifter landets flyplasser, merker at flytrafikken har tatt seg opp igjen. Men bare for fritidsreiser.

Møtene og seminarene med kolleger i andre land og byer tar vi i større grad enn før digitalt, og vi reiser mindre i jobben.

Fremtidsutsiktene til flybransjen er usikker mener Avinor.

− Tidligere har Avinors prognoser vist at flytrafikken vil være tilbake på 2019-nivå i 2024/2025. Nå anslår vi at trafikken ikke er tilbake på tilsvarende nivå som før pandemien før i 2027/2028, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss i en pressemelding fra selskapet.

Selskapet beskriver andre kvartal som økonomisk krevende.

Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, tror ikke vi er på nivået vi var på før pandemien før 2027 eller 2028. <i>Foto:  Avinor</i>
Konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, tror ikke vi er på nivået vi var på før pandemien før 2027 eller 2028. Foto:  Avinor

Tapte 16 milliarder på pandemi

Avinor tjener penger gjennom avgifter eller kommersielle inntekter fra flyplassene. Gjennom pandemien har de kuttet over en milliard kroner i drifts- og vedlikeholdskostnader. Inntektstapet i pandemien har vært på 16 milliarder.

Regjeringens kutt i taxfreekvote gir også et tap på 400 millioner kroner i året for selskapet.

Nå mener Avinor «at det kreves en realøkning i luftfartsavgiftene og/eller endringer i andre finansielle rammebetingelser».

– Vi har klart å holde avgiftene til flyselskapene nede i mange år på grunn av inntektene fra kommersiell aktivitet og en aktiv kostnadsagenda. Men når utviklingen av inntektene, kombinert med svakere trafikkutvikling, ikke dekker kostnadene, må vi heve avgiftene, sier Foss. 

Må heve avgiftene

Avgiftene fra flyselskapene skal bidra til å dekke at Avinor har kostnadsdekning for sine tjenester.

– Per i dag har vi ikke en slik kostnadsdekning. Derfor foreslår vi en nødvendig økning i avgiftene. Samtidig som vi selvsagt jobber med fortsatt reduksjon av kostnader og økning av våre kommersielle inntekter, sier Foss.

For flyselskapene vil nok økte avgifter hentes inn gjennom flyprisene.

En svensk undersøkelse konkluderer med at det vil spare få liv i trafikken dersom Ecall slutter å virke i biler der Ecall kun kommuniserer på 2G-nettet.
Les også

Svensk undersøkelse: Flere trafikkdrepte med Ecall enn uten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan er det for en nyutdannet å starte i en stor teknologibedrift?
Les mer
Hvordan er det for en nyutdannet å starte i en stor teknologibedrift?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra