JUSS OG SAMFUNN

Nå får du tilbud om å betale for Facebook. Datatilsynet er bekymret

Europeiske Datatilsyn er allerede i gang med å vurdere om Metas nye betalingsløsning er lovlig.

− Vi er redde for at menneskerettigheten personvern blir en salgsvare, sier Datatilsynets Tobias Judin, her fotografert i Oslo tingrett tidligere i år.
− Vi er redde for at menneskerettigheten personvern blir en salgsvare, sier Datatilsynets Tobias Judin, her fotografert i Oslo tingrett tidligere i år. Foto: Fredrik Varfjell
8. nov. 2023 - 15:13

Nå får nordmenn og andre europeere spørsmål om de vil betale for Facebook og Instagram, eller samtykke til at data om klikk og bevegelser på nett deles med annonsører.

− Datatilsynet er bekymret over utviklingen, og det pågår en prosess på europeisk nivå for å vurdere lovligheten til den nye løsningen. Vi deltar aktivt i denne prosessen, skriver Datatilsynet i en melding på egne nettsider.

Etter flere år og kostbare rettsprosesser i Europa om bruk av persondata, blant annet om bruken til målrettet annonsering, satte de europeiske datatilsynene ned foten. I januar 2023 fikk selskapet fire milliarder kroner i bot, og tre måneder på å slutte å bruke persondata til målrettet annonsering til europeiske brukere.

Nå har selskapet kommet med en ny løsning: Du slipper at dataene dine blir delt, om du betaler for det.

Dette bildet har møtt norske brukere av Facebook denne uka. <i>Skjermbilde:  Facebook</i>
Dette bildet har møtt norske brukere av Facebook denne uka. Skjermbilde:  Facebook

1.800 kroner i året

Formålet er ifølge selskapet selv å etterleve «europeiske reguleringer som er under utvikling».

Meta har satt prisen for reklamefrie produkter på mobil til 13 euro i måneden. Det tilsvarer rundt 150 kroner, eller 1.800 kroner i året.

Fra og med mars 2024 kommer et tillegg på åtte euro per måned om du vil slippe å bli sporet både på Instagram og Facebook.

− Vi er redde for at menneskerettigheten personvern blir en salgsvare, sa Datatilsynets Tobias Judin til Digi tidligere i november.

Ikke ditt ansvar

På spørsmål fra Digi om hvilke råd Datatilsynet vil gi nordmenn som er i tvil om hva de skal gjøre, svarer Judin at ansvaret ligger på Meta, ikke brukerne.

− I mellomtiden kan det være greit for brukere å vite at hvis man velger gratisversjonen, fortsetter egentlig Meta som de har gjort frem til nå. Man kan uansett endre valgene sine senere, sier Judin.

Meta-sjef Mark Zuckerberg har store planer for selskapets KI-satsing.
Les også

Kunngjorde store ambisjoner: Nå vil han bygge menneskelignende kunstig intelligens

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.