Nå har vi nådd dotcom-målene

2004 ble året da dotcom-årens drømmer og mål endelig ble innfridd og nettet virkelig fungerer.

Om jeg alltid har vært forut for min tid, var 2004 året da tiden endelig tok meg igjen.

Er du snill, kan du kalle meg forut for min tid. Er du ikke fullt så velvillig, beskylder du meg heller for å ha dårlig timing. Uansett er det et faktum at jeg var med på å satse tungt på personalisering … i 1996. Jeg hadde web-TV studio på kontoret mitt i 1997, og klippetro på e-handel i 1998. Jeg brukte slutten av nittitallet til å perfeksjonere meg innen bruken av en teknologi som bygget på skillet mellom hierarkisk merking og strukturerte søk – et system som vi kalte ”profiler”, men som du sikkert kjenner bedre under betegnelsen topic mapping, eller emnekart. ”Portalenes dager er talte”, sa jeg. I 1999 (og mens jeg selv fremdeles jobbet i en).

Med andre ord: Jeg har bommet. Grovt, og mange ganger. Ikke så mye på hva jeg har trodd på, men på når jeg har trodd på det.

Helt til i år, faktisk.

For 2004 har vist seg å være året da tiden endelig tok meg igjen. NRK har satset hardt på web-TV (egentlig på ”TV-on-demand” på web) og har hatt suksess med det. Personaliseringsløsninger dukker opp igjen, ikke bare som innholdsstyring, men også på dypere funksjonalitets- og integreringsnivåer. Emnekart har vært tema på minst tre større konferanser, og portalene synker jevnt og trutt på Gallups Red Measure (samtidig som søkemotorene stiger som raketter).

Resultatet er at jeg personlig sitter igjen med følelsen av at 2004 var året da alt endelig ble som det egentlig var ment å være hele tiden. Med infrastruktur som endelig tillater webben å blomstre som medium for kommunikasjon, for markedsføring, for handel, for kundeservice og for selvbetjening. Og som dermed tillater oss å gjøre det vi egentlig hadde planlagt i forrige årtusen: ”To boldly go where no man has gone before” … og tjene penger mens vi gjør det.

Finnes det et bedre utgangspunkt for å gå inn i et nytt år? – Ikke som jeg vet om, i hvert fall!

Men kanskje din opplevelse av 2004 har vært helt annerledes enn min. Kanskje du har mistet jobben, opplevd nedskjæringer, sett at baby-prosjektene dine blir avviklet eller at kundene strømmer til konkurrenten. Kanskje du sitter her på tampen av 2004 og føler at ”life sucks”. I så fall er det ikke annet å si enn at livet forandrer seg. Hele tiden. At det som er veldig feil akkurat nå kan vise seg å bli riktig senere. At det kanskje bare er et spørsmål om å holde ut inntil verden tar deg igjen.

For meg er det øyeblikket nå, og derfor kiler det i magen ved tanken på 2005. Jeg tror vi kommer til å se suksesshistorier på web som aldri før. Jeg tror vi kommer til å se vekst og fremgang og innovasjon og lønnsomhet på skalaer vi tidligere bare har kunnet drømme om. Det vil si, hvis vi er på rett sted til rett tid.

Om man opplever suksess eller fiasko kommer ikke bare an på hvor man jobber. Det kommer minst like mye an på når man jobber der. Suksess var å jobbe i SOL i 1998, mens søketeknologi var en teit greie som bare nerder drev med. Og suksess er å jobbe i Google nå, mens SOL er på en brøkdel av sin tidligere bemanning og brukerne forsvinner. Det går opp og ned her i verden.

Kanskje trikset først og fremst er å ikke stagnere. Fordi verden forandrer seg, og vi trenger å forandre oss med den. Og det jeg ikke sa over, men som jeg egentlig sitter og tenker, er at jeg faktisk ikke tror på web-TV lenger. Ikke på emnekart heller, i hvert fall ikke før man finner den perfekte applikasjonsformen for det. Og søkemotorene er kjempeviktige akkurat nå, men også det landskapet er i endring, så det gjelder å følge med.

Det er mye her i livet som handler om timing. Personlig føler jeg akkurat nå at jeg endelig er på rett sted til rett tid. Men som sagt har jeg tatt feil før.

Uansett ønsker jeg deg et fantastisk nytt år!

Til toppen