Bedriftsteknologi

Nå kan du klage på kabel-TV

Forbrukerombudet krever nå at kabel-TV selskapene skjerper sine egne kontrakter overfor forbrukerne. Blant annet kan kundene nå få penger tilbake om TV-signaler blir borte mer enn ett døgn.

Frode Eriksen
7. feb. 2001 - 04:15

Bakgrunnen for skjerpede krav til avtaler mellom kabel-TV operatørene og kundene er flere klager på abonnementskontraktene som UPC, Telenor Avidi og Alfanett har hatt fram til nå.
Forbrukerombudet har gjennomført forhandlinger med operatørene for å få til gode og klare kontrakter. Operatørene har nå fått frist til 1. mars med å endre eksisterende kontrakter i tråd med ombudets minstevilkår. Både UPC og Telenor Avidi, sistnevnte som har kjøpt Alfanett, har bekreftet at de vil endre sine kontrakter.


Blant forbedringene i forhold til dagens kontrakter at kunden kan kreve at operatøren raskt reparerer brudd eller dårlig linjekvalitet. Om signalene er ekstra dårligere kan kunden kreve utbedring i løpet av 24 timer Om dette likevel ikke skjer kan kunden kreve prisavslag.

Dessuten blir operatørenes rett til å føre kabler over kundens eiendom begrenset, annet enn i tilfeller der alternativet blir svært dyrt.

Forbrukerombudet lover stikkprøvekontroller for å sjekke at kravene blir oppfylt.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.