For første gang er det nå mulig for transportbransjen å miljømerke deler av tjenesten sin med Svanemerket. Dermed kan forbrukere som handler på nett velge levering som sikrer både lavere klimagassutslipp og bedre arbeidsforhold.
Det kommer frem i en pressemelding fra Svanemerket, som er Nordens offisielle miljømerke.
– Netthandelen har økt kraftig de siste årene, noe som har ført til mer transport og dermed høyere klimagassutslipp. Samtidig vet vi at stadig flere forbrukere ønsker å ta mer miljøvennlige valg, men at de synes det kan være vanskelig. Nå håper vi at dette blir enklere, sier Cathrine Pia Lund,
administrerende direktør i Svanemerket, i pressemeldingen.


Mindre utslipp
Svanemerkets miljøkrav til netthandelstransport er omfattende når det gjelder klima og energieffektivitet.

Varsler fortgang med lov som skal tøyle nettgigantene
Transportselskapene må blant annet begrense bruken av fossilt drivstoff ved å øke andelen fornybart drivstoff, og gå over til elektrisitet.
– Vi forventer at de største aktørene, som bruker store mengder drivstoff, går foran og satser på mer miljøvennlig levering, sier Lund.
Krever god dokumentasjon
For å sikre god etterlevelse av regelverket og at sjåførenes rettigheter blir ivaretatt, må de som vil svanemerke sin transporttjeneste dokumentere at de oppfyller omfattende krav til dette.
– Transportbransjen kan utgjøre en stor forskjell, både når det gjelder klima og arbeidsforhold. I tillegg vet vi at forbrukerne er lei av grønnvasking, og trenger hjelp til å navigere i jungelen av grønne påstander. Svanemerket levering vil gjøre det enklere både for nettbutikkene, transportørene og forbrukerne å ta gode miljøvalg. Nå blir det spennende å se hvem som blir
den første aktøren som svanemerker tjenesten sin, sier Lund.

Dyp kjærlighet eller deepfake?