BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nå kan Nokias kartvirksomhet vokse

Salget av mobildivisjonen gir Here friere hender.

Kart fra Nokias Here-virksomhet skal komme til flere produkter i framtiden. Her vises kartapplikasjonen på én av Nokias egne Lumia-telefoner.
Kart fra Nokias Here-virksomhet skal komme til flere produkter i framtiden. Her vises kartapplikasjonen på én av Nokias egne Lumia-telefoner. Bilde: Nokia
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
8. okt. 2013 - 15:07

Microsoft kunngjorde for en drøy måned siden at selskapet skal kjøpe Nokias mobiltelefonvirksomhet. Riktignok er ikke salget fullført ennå, men Nokias ledelse er godt i gang med å planlegge selskapets nye framtid.

Nokia vil trolig fortsatt ha 56 000 ansatte når salget er fullført. De fleste av disse vil jobbe med ulike former for nettverksteknologi, men en god del vil være tilknyttet selskapets kart- og lokaliseringsvirksomhet, Here.

Here skal fortsatt brukes av Microsoft i Windows Phone, men Nokia vil ikke lenger ha noen fordeler av ikke å tilby Here-tjenester og -produkter til stort sett alle som ber om det. Per i dag tilbys Here som en webbasert tjeneste og som en iOS-applikasjon som ikke har imponert mange. Dessuten er Here tilgjengelig for eldre eller enklere Nokia-telefoner, inkludert Asha-modellene, N9 og modeller med Belle (Symbian).

– Vår strategi er åpen – de fleste selskaper der ute har ikke egne kart. Vi har blitt en nøytral leverandør til alle som ikke har sine egne kart, sier sjef for Nokias lokaliseringsvirksomhet, Michael Halbherr, til ITWire.

Firefox OS!

Det som virker klart, er at Here skal gjøres tilgjengelig for flere plattformer. Det nevnes i alle fall egne utgaver for Android og Firefox OS.

I tillegg til sving-for-sving-navigasjon for i alt 196 land, loves det innendørs navigering i 49 000 bygninger i 45 land. Dessuten tilbyr Nokia Here Transit nå informasjon om kollektivtrafikk i mer enn 700 byer i 50 land.

Men Nokia skal selvfølgelig ikke bare tilby løsningene til smartmobiler og nettbrett. Frittstående navigasjonsenheter, bilindustrien og bedriftsløsninger er kanskje vel så viktige. Nokia har allerede godt fotfeste på disse områdene, etter oppkjøpet av Navteq i 2008, med kunder som Audi, BMW, Ford, Mitsubishi, Toyota, Garmin, MiTAC, Amazon, Oracle, SAP og Yahoo. Også Microsofts kartdataene til Microsoft Bing er levert av Nokia.

Men også på flere av disse områdene møter Nokia hard konkurranse. ITWire mener at dette særlig gjelder Google og Apple. Begge ønsker eller har begynt å tilby sine kart i blant annet biler. Konkurransen handler ikke bare om de beste veikartene, men også om oppdaterte interessepunkter, tilleggstjenester og pålitelighet som leverandør. Dessuten er det et spørsmål om hvordan brukeren betaler for kartene – direkte til forhandleren eller gjennom visning av annonser.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.