Lenovo har ennå rettigheter til å bruke IBM-navnet i flere år for sine PC-er, men allerede nå starter lanseringen av egne Lenovo-merkede produkter i Europa, melder IDG News.
Kinesiske Lenovo kjøpte opp IBMs PC-divisjon, og ser nå muligheter for vekst gjennom lansering av egne produkter utenfor Kina. Selskapets sjef, Yang Yuanqing sikter seg i første omgang inn på små og mellomstore bedrifter.
75 prosent av IBM-PC-ene går til store selskaper, hevder han, men for Lenovo i Kina er forholdet omvendt. Der går 75 prosent av salget til små og mellomstore kunder. Yuanqing mener derfor IBM har store muligheter til å ta markedsandeler i et marked de fra før av selger lite til.


Lenovo har også andre produkter, som håndholdte terminaler og skrivere, men de kommer til Europa først i tredje fase.
- Neste steg er konsumentprodukter, og tredje er å gå utenfor PC-en. Det første halvåret lanserer vi PC-er for mindre selskaper, og andre halvår satser vi på stasjonære PC-er og konsumentprodukter. Neste år kommer andre produkter, sier Yuanqing til IDG News.