Nå kommer konsolideringen på Internett

Når støvet legger seg, vil de attraktive selskapene bli kjøpt opp. - Bransjen står foran en utrenskning, og mange vil bli kjøpt opp, sier investor Rolv E. Heggenhougen til digitoday.no.

Det høye antall fiaskoer blant internettselskapene er typisk for mange unge industrier. Når en ny teknologi eller industri oppstår, har det et potensial til å dramatisk forandre konkurransen, og hundrevis av selskaper kaster seg på for å utnytte mulighetene. Resultatet er mange selskaper med dårlig ledelse og spinkle forretningsplaner. Sterk konkurranse og dårlig avkastning på investert kapital fører senere til at flesteparten av de nye aktørene slår seg sammen eller ganske enkelt går konkurs.

Ingenting fremtvinger strukturendringer bedre enn lave og stadig fallende aksjekurser.

Aksjer som steg i en hastighet aldri sett tidligere, vil som oftest også falle sterkt i verdi aldri sett tidligere. En mengde selskaper som ikke har noen opplagte veier til profitabilitet eller en ledende posisjon i deres respektive markeder, vil bli stengt ned i stedet for at eierne skyter inn mer penger.

Flere analytikere har trukket frem jernbaneselskapenes utvikling på begynnelsen av forrige århundre for en sammenligning. I 1929 var det 163 jernbaneselskaper, mens det i dag er kun syv igjen og de tar 90 prosent av godsfrakten, ifølge CNNfn.

- Selskaper innen alle sektorer kommer til å overleve, men på samme måte som bilindustrien og TV-industrien vil det bli færre og mer spesialiserte enheter. Av altomfattende selskaper, slik som for eksempel Yahoo! Inc, blir det svært få av etterhvert, sier Rolv E. Heggenhougen til digitoday.no.

Investeringsbanken Merril Lynch var en av de første til å advare mot en potensiell "katastrofe" blant Internett-aksjene. I juni skrev analytiker Henry Blodget om en mulig "shakeout" innen industrien:

- Etter nedgangen siden mars tror vi at penger til internettsektoren vil kanaliseres til de få, ikke til de mange. Slik er det hver gang når en ny industri ser dagens lys. Få skilpadder klarer å nå vannet i tide, skrev Merril Lynch.

Det var omtrent 300 B2C selskaper notert på Nasdaq i fjor hvor bare fem tjente penger. Merril Lynch tror at om tre år er det maksimum 20 selskaper som driver med overskudd.

- Vi vil se mange overtakelser til meget lav pris - selskaper vil gå overende og andre aktører vil plukke de biter som er av interesse. Jeg tror at konsulentdelen av bransjen står foran en større utrenskning og at svært mange konsulenter blir ledige på markedet, noe som kan føre til prisfall på denne typen tjenester. Vi i iGroup har tatt konsekvensen av det og har mye mer fokus på kostnader og unike vertikale løsninger, sier Heggenhougen.

Selv om sektoren har fått en enorm dekning fra media, representerer "de nye" selskapene bare en liten del av internettøkonomien. Mesteparten av sektoren består av bedrifter fra "bricks and mortar" økonomien som bruker weben til å kutte kostnader og for å betjene kundene bedre.

Til toppen