Nå skal Opera selges

Den norske nettleseren Opera er hittil bare solgt til nettbrukere som selv har funnet frem til produktet. Nå skal Opera ut i verden gjennom aktiv markedsføring.

Opera har to mektige konkurrenter som gir vekk produktet sitt gratis, men det hersker optimisme i selskapet, blant annet på grunn av monopol-rettssaken mot Microsoft. Nå har selskapet ansatt sin første salgs- og markedsdirektør. For hittil er Opera solgt gjennom jungeltromme-prinsippet og omtale i datapressen.

Rolf Assev kommer fra stillingen som administrerende direktør i butikkjeden Spaceworld, der han etter bare fem måneder ble uenig med styret om fremtiden og trakk seg. En av kvalifikasjonene til Assev er at han kjenner Microsoft svært godt: Assev var i mange år Microsofts norske PR-sjef da han var informasjonsrådgiver i PR-byrået Geelmuyden.Kiese.


- Min jobb blir å bygge opp en salgs- og markedsavdeling i Opera. Hittil er Opera bare solgt til en og en sluttbruker. Nå starter vi jakten på både samarbeidspartnere - leverandører av maskiner og Internett-tjenester som trenger en rask og enkel Internett-klient, sier Assev til digi.no.

Assev mener den største muligheten for Opera er alle de nye typene enklere Internett-terminaler. Her er det leverandøren som kjøper Internett-klienten og legger den inn på maskinen. På PC-en betaler du mer for operativsystemet og velger som regel en gratis nettklient.

Microsoft er utstengt fra dette nye markedet fordi Internet Explorer bare fungerer under Windows. Opera derimot finnes blant annet for mobiltelefon-operativsystemene Epoc, Linux og Unix-varianten BeOs.

Opera er gratis å prøve, men koster 280 kroner dersom du vil beholde det. Du kan laste ned de forskjellige versjonene av Opera fra deres hjemmeside.

Til toppen