MySpin er bilsystemet for smartmobil-integrasjon som Bosch skal tilby. Funksjoner som kart, kalender, kontakter og tjeneste som Parkopedia og Hotelseeker er noe av det som skal tilbys. (Bilde: Bosch)

Nå skal selve bilen på nett

Sensordata skal gi bedre sikkerhet og lengre rekkevidde.

Bosch vil gjøre framtidige biler til en del av internett. Ikke bare skal bilene kunne kunne tilby underholdning og informasjon. De skal også kunne bidra med informasjon til andre.

I likhet med flere andre aktører jobber Bosch med integrasjon av smartmobiler med skjermer og hendler i bilene. Både Android og iOS støttes. Men systemene skal ikke være avhengige av dette.

Oppdaterte navigasjonssystemer som kan hjelpe brukeren med å finne eller til og med reservere nærmeste parkeringsplass, er blant det som nevnes, i tillegg til mer ordinære søk som nærmeste ladestasjon for elektriske biler.

Elektriske biler

Bosch vil også koble bilens drivverk til internett, noe som skal gi jevnere kjøring, færre forsinkelser og lavere energiforbruk.

Programvaren skal ved hjelp av en elektronisk horisont, skiltinformasjon, terrengdata og trafikkinformasjon kunne velge en mer økonomisk kjøremodus. I nedoverbakker vil bilen kunne lade opp batteriet, eller automatisk trille den siste strekningen før man må stoppe på grunn av kø. Selskapet mener at dette kan redusere energiforbruket med opptil 15 prosent.

Men selskapet mener at datastrømmen ikke bare skal gå i én retning.

Moderne biler har allerede et omfattende datanett. I framtiden vil dette også kunne kobles til flere sensorer og internett for å gjøre bilkjøringen sikrere og mer effektiv.
Moderne biler har allerede et omfattende datanett. I framtiden vil dette også kunne kobles til flere sensorer og internett for å gjøre bilkjøringen sikrere og mer effektiv. Bilde: Bosch

Bosch mener at kjøretøyer i framtiden kommer til å være rullende sensorer som samler inn informasjon fra omgivelsene og deler dette med andre kjøretøyer eller sentrale servere. Selskapet kaller dette for Floating Car Data, noe som skal være nødvendig for å skape helt oppdaterte kart- og trafikkdata.

Sikkerhet

– Det føreren kun ser en sving, vet navigasjonen allerede at det finnes et isglatt sted eller enden på en kø bak denne svingen, skriver Bosch. Med denne informasjonen kan føreren være forberedt på at det bak svingen er et ulykkessted eller bråstopp i trafikken. Eventuelt kan bilen automatisk bremse farten.

Men slik informasjonsdeling er ikke uten utfordringer. Spesielt vil stille spørsmål ved personvernet. De færreste ønsker å fortelle hvor de til enhver tid befinner seg, selv om mange gjør dette allerede i dag når de har med seg mobiltelefonen i lomma. Anonymisering av dataene bør være en essensiell del av systemet.

– Med forbindelsen av kjøretøy og nettsky betrakter vi personvern som en absolutt grunnforutsetning. Nytten må være mye større enn potensielle risikoer, sier Henning Schneider, ansvarlig for forretningsområdet Automotive Technology hos Bosch, i pressemeldingen. Bosch har et datterselskap, Escrypt, som utvikler sikkerhetsløsninger som skal være spesielt tilpasset bruk i biler.

Tesla

Likevel, det er lite av det både Bosch, Apple og andre har presentert til nå, som overgår det som allerede tilbys i Tesla Model S. Den 17 tommer store berøringsskjermen er så langt i en divisjon for seg selv. Presentasjonen starter etter omtrent 1 minutt i videoen nedenfor,

    Les også:

Til toppen