Nå vokser mobilmarkedet igjen – sterk fremgang for kineserne
(Foto: Colourbox/1183312)

Nå vokser mobilmarkedet igjen – sterk fremgang for kineserne

Samsung går tilbake, mens Apple snudde nedgangen i de siste kvartalstallene.

Mobilsalget har vært nede i en bølgedal den siste tiden, men nå ser det omsider ut til å snu. Det kommer frem i en ny markedsrapport utarbeidet av analyseselskapet Gartner.

Ifølge den nye rapporten gikk det globale mobilsalget opp med 1,3 prosent i det første kvartalet i år sammenlignet med samme periode i fjor. Cirka 384 millioner smarttelefoner ble solgt i første kvartal, mot 378 millioner i det første kvartalet i 2017.

Akkurat som i fjor fortsetter de kinesiske produsentene også i år å øke sine markedsandeler, hvorav særlig Xiaomi hadde stor fremgang med en økning i markedsandel på hele 124 prosent, fra 12,7 solgte enheter til 28,5 millioner i første kvartal i år. Huawei på sin side gjør det også skarpt, med en salgsøkning på 18 prosent, til 40,4 millioner enheter. Xiaomi har nå en markedsandel på 7,4 prosent, mens Huawei ligger på 10,5 prosent.

  Foto: Gartner

Liten oppgang for Apple

Kinesernes fremgang har gått på bekostning av Samsung, som riktignok fremdeles er klart størst på mobilmarkedet. Den sørkoreanske giganten solgte 78,5 millioner smarttelefoner i det første kvartalet, noe som gir selskapet en markedsandel på 20,5 prosent, en liten nedgang fra fjorårets 20,8 prosent.

Apple, som hadde en liten nedgang i første kvartal 2017, snudde den negative trenden i de tre første månedene i år. iPhone-giganten solgte 54 millioner enheter i perioden, og dermed har selskapet sikret seg en markedsandel på 14,1 prosent, opp fra 13,7 prosent i fjor.

Apples vekst i kvartalet er imidlertid mindre enn forventet, ifølge Gartner, og årsaken til dette skal være at brukere har vært trege med å bytte ut mobilene sine med Apples nye modeller. Analyseselskapet mener Apple må heve brukeropplevelsen betydelig med sin neste generasjon iPhone for å får flere kunder til å oppgradere.

Når det gjelder Samsung mener Gartner at denne produsentens vekstrate også vil være under press i tiden fremover, hovedsaklig på grunn av de kinesiske produsentenes økende inntog i Europa og Sør-Amerika. 

Les også: Hver fjerde nordmann bruker ikke mobildata »

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen