Nådetid for Apple

I et intervju med PC WEEK forteller Apples toppsjef, Gil Amelio, at de neste seks månedene blir kritiske for Apple. Etter å ha kjøpt NeXT, fått tilbake Steve Jobs, og annonsert en to-sidig OS-strategi, er Amelios største utfordring å skape ny tillit til Apple i markedet.

Gil Amelio, toppsjefen i Apple, forteller i et intervju med PC WEEK at de neste seks månedene blir kritiske for Apple. Her følger et utdrag av Amelios kommentarer.

- Utfordringen er fortsatt å gjenskape tilliten til Apple i markedet. Folk er fortsatt skeptiske til Mac'ens fremtid. Nye produkter er viktig, og det elendige julesalget viser vi ikke er flinke til å gi kunder gode grunner til å kjøpe. Vi kommer til å bruke mye tid på å vise nye produkter for å se hvilken respons vi får, forteller Amelio i intervjuet.

- Om to måneder kommer vi med verdens raskeste bærbare datamaskin. Jeg tror den blir et skikkelig hit-produkt. Når Tempo (red. anm. Mac OS-oppgraderingen som skal slippes i midten av '97) kommer blir det den største oppgraderingen i operativsystemet siden 1984. Det skulle skille oss fra konkurrenten. En nøkkelfunksjon er Copland finder som er mye raskere og flertrådet (red. anm.: flertrådet ~ flerprosess). Selvfølgelig er først utgave av Rhapsody (red. anm. kodenavnet for Apples nye operativsystem) mot slutten av året en stor begivenhet for oss, uttrykker Amelio.

- Vi har oppnådd store forbedringer i vår bedriftskultur, men vi må skjerpe vår organisatoriske disiplin. Folk må få si sin mening, men når avgjørelsen er tatt, må alle støtte opp om den. Vi er fortsatt litt for opprørske på den fronten. En annen ting er at vi må gjøre alt vi gjør - raskere, forteller Amelio.

- Steve Jobs jobber foreløpig i en løst definert rolle som rådgiver og sparringspartner jeg har brukt daglig siden han kom ombord før jul. Han er selvfølgelig også en Mac-evangelist. Om seks måneder vil vi nok se Steve i en klarere definert rolle i Apple.

- Vi valgte NeXT fordi de har et oppegående, ferdig testet operativsystem, mens Be OS fortsatt er et stykke unna. Vi hadde rett og slett ikke tid, markedet forventer produkter og med NeXT vil vi raskere kunne levere resultater. Jeg har mottatt mye e-post angående oppkjøpet av NeXT og operativsystemstrategien vår, og 95 prosent av den er positiv. Jeg føler at markedet støtter vår avgjørelse, men sommerkvartalet vil vise om jeg har rett, avslutter Amelio.

http://www.pcweek.com/news/0113/13mamel.html

Til toppen