Nær dobling for Sony Ericsson

Nokia sliter, men Sony Ericsson leverer sterke tall og en salgsvekst på 66 prosent.

Nokia sliter, men Sony Ericsson leverer sterke tall og en salgsvekst på 66 prosent.

Sony Ericsson kan i første kvartal skilte med en kraftig vekst i antall solgte mobiltelefoner. I første kvartal ble det solgt 8,8 millioner telefoner, mot 5,4 milloner telefoner tilsvarende kvartal i 2003. Det tilsvarer en økning på 66 prosent. Sony Ericsson øker dermed markedsandelen på verdensbasis.

Det skjer like etter at Nokia rapporterte om svakt mobilsalg rett før helgen. Nokia tapte terreng i første kvartal, mens selskaper som Sony Ericsson og Samsung tar nye markedsandeler.

Det gir også utslag i inntektene for Sony Ericsson. Selskapet går fra kraftig underskudd til et pent overskudd i første kvartal. Selskapet fikk et resultat før skatt i første kvartal på 97 millioner euro mot et underskudd på 113 millioner euro i fjor. Nettoinntekten endte på 82 millioner euro, opp fra minus 104 millioner euro i fjor. Omsetningen endte på 1,338 millioner euro mot 806 millioner euro i første kvartal i fjor.

Sony Ericsson beregner at det globale mobilmarkedet til å være over 550 millioner telefoner i 2004. Selskapet øker dermed estimatene sine, som tidligere var anslått til å være rundt 520 millioner telefoner.

- Vårt fokus på GSM, UMTS og japanske standarder har vist seg å være suksessfulle. Vektleggingen av bildeteknologi, multimedia, underholdning og industridesign reflekteres i vår produktportefølje, sier Sony Ericsson-sjef Katsumi Ihara.

I første kvartal lanserte Sony Ericsson selskapets første megapixel kameratelefon, S700.

Til toppen