Når IT-ledelse er mer enn E

Jeg har skrevet boken "IT-ledelse for kunnskapsbedrifter". E-vangelist Arild Haraldsen har bladd i boken og konkludert med at den er tilbakeskuende. Det må han gjerne mene. Men han tar feil, repliserer BI-professor Petter Gottschalk i dette leserinnlegget.

Av: Petter Gottschalk, Professor ved Handelshøyskolen BI

Jeg omsvermes for tiden av E-vangelister. De virker like blåøyde som amerikanske vitner for Jehova. Du vet de ungdommene med slips, bibel og dress som ikke passer helt. E-vangelistene er eldre og har cordbukse, briller og skjegg. Men inni er de like.

Mitt fagområde er IT-ledelse. Det var mitt fagområde som IT-sjef og administrerende direktør i ABB og som administrerende direktør i Norsk Regnesentral, og det er mitt fagområde nå som professor ved Handelshøyskolen BI. Jeg har sett trender komme og gå, og med dem har jeg sett folk komme og gå. Jeg har sett kvalitetsprofeter forsvinne, redesignguruer blekne og outsourcingsfrelste tenke seg om en gang til. Hva nå med E? E-vangelister som Arild Haraldsen skriver at E er svaret, glem spørsmålet. E er svaret på absolutt alt.

Er slikt troverdig? Mitt svar er nei.

Jeg har skrevet boken "IT-ledelse for kunnskapsbedrifter" på Universitetsforlaget. Boken er pensum ved Handelshøyskolen BI, Høgskolen i Agder, Høgskolen i Nord-Trøndelag og gradsprogrammet i Telenor. Boken leses i tillegg med interesse av IT-sjefer og kunnskapsarbeidere (eksempelvis advokater). E-vangelist Arild Haraldsen har bladd i boken og konkludert med at den er tilbakeskuende. Det skriver han i digitoday.no 12. februar. Det må han gjerne få skrive. Men han tar feil.
Les Haraldsens 'anmeldelse' her: Fra IT-sjef til E-manager

I boken "IT-ledelse for kunnskapsbedrifter" tar jeg utgangspunkt i hva norske IT-sjefer faktisk sliter med i hverdagen. Dette kalles å ta praksis på alvor, og det gjøres ved å identifisere kritiske utfordringer i IT-ledelse. Den mest kritiske utfordringen i IT-ledelse er ikke E, men kopling mellom forretningsstrategi og IT-strategi. I boken presenterer jeg ti integrasjonsmekanismer som kan føre til bedre kopling mellom forretnings- og IT-strategi.


Deretter går jeg over til å drøfte applikasjonsområdet knowledge management, og advokatfirmaer brukes som eksempel på kunnskapsbedrifter. Boken drøfter ikke bare potensialet for IT-støttet kunnskapsforvaltning, den synliggjør også begrensninger og fallgruver. Det hele må utvikles i en strategisk IT-planleggingsprosess, hvor implementering kanskje er det viktigste i prosessen. Jeg kan dokumentere at avklaring av ansvar og aktiv brukermedvirkning er de to faktorene som er viktigst for å sikre at implementering faktisk finner sted.

Bokens fjerde og siste kapittel drøfter IT-sjefens ulike lederroller. Det er tøft å være IT-sjef. Gjennomsnittlig holder en IT-sjef i Norge i fire år. Det betyr at 25 prosent av alle IT-sjefsstillinger er ledige i løpet av et år. Norske IT-sjefer driver ikke lenger mest med beslutninger og ressursallokering, de fokuserer langt mer på utadvendte roller som entreprenør og talsperson.

Jeg vil anbefale E-vangelist Arild Haraldsen å lese boken. Deretter kan vi diskutere hvordan bedrifter kan lykkes med E ved å se E i sammenheng med andre kritiske utfordringer i IT-ledelse.

Til toppen