RESULTATERFINANS

Når IT-ledelse er mer enn E

Jeg har skrevet boken "IT-ledelse for kunnskapsbedrifter". E-vangelist Arild Haraldsen har bladd i boken og konkludert med at den er tilbakeskuende. Det må han gjerne mene. Men han tar feil, repliserer BI-professor Petter Gottschalk i dette leserinnlegget.

Therese Werenskiold
19. feb. 2001 - 10:04
Av: Petter Gottschalk, Professor ved Handelshøyskolen BI








Les Haraldsens 'anmeldelse' her: Fra IT-sjef til E-manager


Deretter går jeg over til å drøfte applikasjonsområdet knowledge management, og advokatfirmaer brukes som eksempel på kunnskapsbedrifter. Boken drøfter ikke bare potensialet for IT-støttet kunnskapsforvaltning, den synliggjør også begrensninger og fallgruver. Det hele må utvikles i en strategisk IT-planleggingsprosess, hvor implementering kanskje er det viktigste i prosessen. Jeg kan dokumentere at avklaring av ansvar og aktiv brukermedvirkning er de to faktorene som er viktigst for å sikre at implementering faktisk finner sted.

Bokens fjerde og siste kapittel drøfter IT-sjefens ulike lederroller. Det er tøft å være IT-sjef. Gjennomsnittlig holder en IT-sjef i Norge i fire år. Det betyr at 25 prosent av alle IT-sjefsstillinger er ledige i løpet av et år. Norske IT-sjefer driver ikke lenger mest med beslutninger og ressursallokering, de fokuserer langt mer på utadvendte roller som entreprenør og talsperson.

Jeg vil anbefale E-vangelist Arild Haraldsen å lese boken. Deretter kan vi diskutere hvordan bedrifter kan lykkes med E ved å se E i sammenheng med andre kritiske utfordringer i IT-ledelse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.