Deretter går jeg over til å drøfte applikasjonsområdet knowledge management, og advokatfirmaer brukes som eksempel på kunnskapsbedrifter. Boken drøfter ikke bare potensialet for IT-støttet kunnskapsforvaltning, den synliggjør også begrensninger og fallgruver. Det hele må utvikles i en strategisk IT-planleggingsprosess, hvor implementering kanskje er det viktigste i prosessen. Jeg kan dokumentere at avklaring av ansvar og aktiv brukermedvirkning er de to faktorene som er viktigst for å sikre at implementering faktisk finner sted.
Bokens fjerde og siste kapittel drøfter IT-sjefens ulike lederroller. Det er tøft å være IT-sjef. Gjennomsnittlig holder en IT-sjef i Norge i fire år. Det betyr at 25 prosent av alle IT-sjefsstillinger er ledige i løpet av et år. Norske IT-sjefer driver ikke lenger mest med beslutninger og ressursallokering, de fokuserer langt mer på utadvendte roller som entreprenør og talsperson.
Jeg vil anbefale E-vangelist Arild Haraldsen å lese boken. Deretter kan vi diskutere hvordan bedrifter kan lykkes med E ved å se E i sammenheng med andre kritiske utfordringer i IT-ledelse.