JUSS OG SAMFUNN

Nav klager på rekordbot fra Datatilsynet

Datatilsynet ga i fjor høst Nav 20 millioner kroner i bot for personvernbrudd, men Nav-sjef Hans Christian Holte vil ikke betale. Nå klager etaten inn boten.

Det er helt feil å si at etaten bryter loven med viten og vilje, har Nav-direktør Hans Christian Holte tidligere sagt til Digi.
Det er helt feil å si at etaten bryter loven med viten og vilje, har Nav-direktør Hans Christian Holte tidligere sagt til Digi. Foto: Lise Åserud / NTB
17. apr. 2024 - 06:53

Høsten 2023 gransket Datatilsynet hvordan Nav behandler sensitive personopplysninger av brukere. Tilsynet avdekket flere alvorlige feil og Nav fikk en rekordstor bot på 20 millioner kroner. En av anmerkningene handler om at mange Nav-ansatte har vid tilgang til persondata, og at kontrollen i etterkant er for dårlig.

Nå har etaten klaget vedtaket fra Datatilsynet inn for Personvernnemnda, skriver Klassekampen.

«Datatilsynet går langt i å antyde at Navs ressurser er prioritert feil eller det er gjort en slett jobb. Det er Nav uenig i», heter det i klagen.

I Navs klage argumenteres det for at det «ikke er rettslig grunnlag for Datatilsynets konklusjoner, ei heller at faktiske funn understøtter Datatilsynets konklusjon».

Datatilsynet står ved sitt varslede vedtak. Det får Nav-direktøren til å reagere.
Les også

– Helt feil å si at vi bryter loven med viten og vilje

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.