Et mislykket IT-prosjekt i Nav er medvirkende til stadig økende kø i klagebehandlingssaker. Nå kan saken havne i kontrollkomiteen.
Det er Senterpartiets Per Olaf Lundteigen, som sitter i arbeids- og sosialkomiteen, som mener IT-skandalen kan havne på kontrollkomiteens bord, skriver Klassekampen.
I fjor opprettet Sivilombudet en undersøkelsessak etter at det ble avslørt at ventetiden er svært lang for personer som har klaget på avslag om sykepenger.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I oktober sto 3.400 personer i kø med en behandlingstid på 52 uker. 500 av dem hadde ventet i over ett år på svar. Siden oktober har køen vokst til 4.240 personer, hvorav 870 har ventet i over ett år.
IT-prosjektet skulle føre til mer automatikk i klagebehandlingen og dermed forkorte køene, noe som ikke har skjedd.
– Vi står altså overfor nok en statlig IT-fiasko. Tidligere har jeg vært med å behandle slike Nav-IT-fiaskoer i kontrollkomiteen, sier Lundteigen, som mener saken kan ende nettopp der dersom Nav-ledelsen ikke legger fram dokumentasjon på hvordan etaten endte i denne situasjonen.
Lederen av arbeids- og sosialkomiteen, Kirsti Bergstø (SV), utfordrer arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) til å komme på banen om årsakene til forsinkelsen, konsekvensene og hvilke grep som blir tatt.
(©NTB)