DIGITALISERING OG OFFENTLIG IT

Nav-køen øker: IT-trøbbelet kan havne på Storingets bord

Et mislykket IT-prosjekt i Nav er medvirkende til stadig økende kø i klagebehandlingssaker. Nå kan saken havne i kontrollkomiteen.

IT-skandalen i Nav kan fort havne på bordet til Stortingets kontrollkomité.
IT-skandalen i Nav kan fort havne på bordet til Stortingets kontrollkomité. Illustrasjonsfoto: Ørn E. Borgen

Et mislykket IT-prosjekt i Nav er medvirkende til stadig økende kø i klagebehandlingssaker. Nå kan saken havne i kontrollkomiteen.

Det er Senterpartiets Per Olaf Lundteigen, som sitter i arbeids- og sosialkomiteen, som mener IT-skandalen kan havne på kontrollkomiteens bord, skriver Klassekampen.

I fjor opprettet Sivilombudet en undersøkelsessak etter at det ble avslørt at ventetiden er svært lang for personer som har klaget på avslag om sykepenger.

I oktober sto 3.400 personer i kø med en behandlingstid på 52 uker. 500 av dem hadde ventet i over ett år på svar. Siden oktober har køen vokst til 4.240 personer, hvorav 870 har ventet i over ett år.

IT-prosjektet skulle føre til mer automatikk i klagebehandlingen og dermed forkorte køene, noe som ikke har skjedd.

– Vi står altså overfor nok en statlig IT-fiasko. Tidligere har jeg vært med å behandle slike Nav-IT-fiaskoer i kontrollkomiteen, sier Lundteigen, som mener saken kan ende nettopp der dersom Nav-ledelsen ikke legger fram dokumentasjon på hvordan etaten endte i denne situasjonen.

Lederen av arbeids- og sosialkomiteen, Kirsti Bergstø (SV), utfordrer arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) til å komme på banen om årsakene til forsinkelsen, konsekvensene og hvilke grep som blir tatt.

(©NTB)

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.