Nedgangstidene har hatt en positiv effekt

Per Morten Hoff mener IT-fallet har gitt en positiv effekt: Kundene har blitt flinkere til å kjøpe IT. Her er hvorfor:

De siste årene har vært knallharde – både for bransjen og de mange som har mistet jobbene sine. Men ikke alt er negativt. Leder av bransjeorganisasjonen IKT-Norge, Per Morten Hoff, trekker frem en positiv effekt ikke så mange har tenkt på.

- Mange av de som ble sagt opp i bransjen har fått seg jobb ellers i næringslivet og offentlig sektor som IT-medarbeidere og utviklere. Særlig offentlig sektor slet med et stort underskudd på IT-folk, påpeker Hoff. Dette har gjort kundene mye høyere bestiller-kompetanse, sier Hoff til digi.no.

At kundene nå er blitt flinkere på IT slår begge veier for leverandørene, mener han.

- Kundene har nå fått mange folk som kjenner leverandørene godt og vet hvor de kan presse priser. De stiller også mye strengere krav til gjennomføring, tror Hoff.

Men Hoff mener at flinkere kunder også vil gi flere prosjekter etterhvert som tidene tar seg opp.

- Økt innsikt og kompentanse gjør at kundene får høyere kvalitet på prosjektene og investeringene sine, noe som vil øke etterspørselen, sier Hoff til digi.no.

Han tror ikke overgangene skaper usunne bånd.

- Tvert i mot, man er kanskje ikke så lojal mot en tidligere arbeidsgivere der man mistet jobben.

- At kundene har fått så mye bedre kompentanse er er overveiende positivt - bransjen trenger press på levering og kvaltitet, men kravene må være rimelig, sier Hoff til digi.no

Hoff har ikke hørt om noen kunder som aktivt har rekruttert ansatte hos leverandører de planlegger innkjøp fra, men markedsdirektør i Oracle Norge, Harald Løvvik, bekrefter på spørsmål at "det er mange som prøver seg".

- Kundene forsøker hele tiden å rekruttere Oracle-ansatte for å skaffe seg topp kompetanse, innrømmer markedsdirektør Harald Løvvik i Oracle Norge

Til toppen