Nedlegging som lyn fra klar himmel for norsk Monster

- Dette kom som lyn fra klar himmel for meg. Jeg må medgi at jeg har litt vondt i hodet i dag, sier Haakon Gellein etter at det er klart at de amerikanske eierne legger ned Norges-virksomheten etter kun et halvt år.

Det er Finansavisen som i dag melder at Monster Norge AS legges ned.

Det innebærer at 23 ansatte må flytte ut av lokalene på Aker Brygge i Oslo og at administrerende direktør Haakon Gellein må begynne å pendle til Sverige fra 1. januar. Den samme skjebnen som Norges-kontoret lider også den danske virksomheten.

Det innebærer at Jobline er tilbake igjen der de startet i 1998 da de begynte å ekspandere i Norden. På et tidspunkt, da selskapet skulle introduseres på Stockholmbørsen, ble det priset til 2,6 milliarder svenske kroner.

Det var så sent som i mai i år at Jobline.no døpte seg om til Monster.no. Litt senere forsøkte de en fusjon med TMP Solér som kun varte én måned. Dessuten måtte Jobline, på grunn av oppkjøpet av amerikanerne, be brukerne registrere seg på nytt i jobb-basen da navnet ble Monster.no. Det førte til at mange tusen CV-er i den opprinnelige basen forsvant over natta.

Les saken her:


Og kun syv måneder etter kommer beskjeden fra USA som mange Internett-selskap har fått de siste årene: vi samler de nordiske virksomhetene i Sverige og legger ned Danmark og Norge.

- Dette kom som lyn fra klar himmel på meg, sier Gellein til digi.no.

- Når du jobber i et amerikansk selskap må du være realist. Våre eiere har tatt en slik beslutning i et lite land i en økonomi som ikke akkurat blomstrer for tiden. Den viktigste oppgaven min nå er å være buffer for de ansatte. Et viktig argument har jo vært å forklare eierne at dette ikke er USA og at man har en arbeidsmiljølov i Norge, sier han ettertenksomt.

Dette innebærer, i tillegg til oppsigelsestid, at Monster blant annet betaler for individuell oppfølging fra karriererådgivere. Paradoksalt nok må altså jobbrekrutterne selv ut for å bli rekruttert i et svært tøft jobbmarked.

Gellein har de siste dagene hatt jobben med å ringe kundene for å informere dem om avgjørelsen. Monster har imidlertid ingen planer om å kutte ut Monster.no-hjemmesiden. Tilfanget av nye kunder i Norge kan det imidlertid bli dårlig med fremover.

- Kundene våre i Norge vil fortsatt ha en masse muligheter hos Monster. Teknologien har hele veien vært driftet fra USA, og vi har endel tekniske løsninger som er interessante, sier Gellein som kom inn sjefstillingen i begynnelsen av 2000, halvannet år etter at svenskene rullet over kjølen i 1998.

Og han har ikke tenkt å gi seg med jobbmarkedet med det første.

- Det er i dette markedet jeg vil jobbe, sier Haakon Gellein.

Til toppen