Nei til PR-lenker og sponsede middager

Norsk Presseforbunds retningslinjer til tekstreklame skal fornyes. Dagens tekstreklameplakat ble vedtatt i 1976 og er generell og lite detaljert. Forslaget som nå sendes på høring til pressemedlemmene, er langt mer omfattende og detaljert og inkluderer regler for peking på web.

I 1976 vedtok Norsk Presseforbund (NP) retningslinjer på en halv side og to punkter som skulle regulere hvordan man i pressen skal forholde seg til tekstreklame. Denne tekstreklameplakaten er generell og uten detaljer Plakaten definerer hva som ikke er presseetisk akseptabelt og hvilke kriterier som skal ligge til grunn for redaksjonelt stoff.

Etter at et utvalg satt ned av NP har gjennomarbeidet denne plakaten, har man kommet fram til en plakat som er mer omfattende, detaljert og spesifikk. Plakaten er nå på nesten to sider og har hele 10 punkter.

De detaljerte retningslinjene tar for seg punkt for punkt - situasjoner som kan kreve etiske retningslinjer. NPs medlemmer plikter å arbeide etter disse reglene, som de gjør i dag med både tekstreklameplakaten og Vær Varsom-plakaten. Av de punkter som nå foreslås tatt inn, finner man retningslinjer for hvordan man skal håndtere produktomtaler, temabilag og annonsebilag. Ved konkurranser og premiepresentasjon skal dette ikke framstå som reklame, står det også i det nye forslaget.

Et punkt som kan sies å være særdeles aktuelt i tiden, er at det oppfordres til kritisk omgang med PR- og informasjonsbyråer. Her har man også tatt inn at man skal være forsiktig med å opprette pekere fra redaksjonelt stoff direkte til reklame eller lignende. Punkt fem har en foreslått ordlyd:

" Unngå kritisk videreformidling av PR-stoff. Vær varsom med å opprette lenker fra redaksjonelt innhold på nettsider til reklame- og PR-stoff. En særlig aktsomhet og kildekritisk vurdering er nødvendig når redaksjonen mottar tips og materiale fra profesjonelle informasjonsleverandører. Dersom redaksjonen publiserer tekst, bilder, grafikk, lyd- eller videoopptak som er hentet fra PR-materiall, skal det gjøres oppmerksom på det."

Forslaget til tekstreklameplakat inneholder også spesifikke retninglinjer på områder som sponsing, betaling av utgifter for redaksjonen og aktsomhet ved situasjoner hvor mediebedriften selv er sponsor eller arrangør for noe.

- Nå skal alle grunnorganisasjonene til NP uttale seg, og de har en høringsfrist til 4. mai. Forslaget skal endelig behandles i NPs styre 19. juni i år, sier organisasjonssekretær i NP, Arne Jensen til digi.no.

Til toppen