JUSS OG SAMFUNN

Nekter å la deg spole over annonsene

En nye generasjon digitale TV-mottakere og videospillere som lar deg spole over annonsene har fått annonsørene til å rope på endringer.

22. sep. 2000 - 06:04

En ny generasjon TV-mottakere har gitt amerikanske TV-seere interessante muligheter. Det har lenge vært mulig å ta opp TV-programmer og spole over reklamen når du se på opptaket etterpå. Men Tivo og Replay-boksene tar opp det de tror du vil ha og gjør det dermed mye enklere å spole over det du ikke vil se på. Blant annet kan du spole bildene i 60 ganger vanlig fart. Boksene tar opp 10-15 timer på harddisken. Les mer om Replay: Harddisk-video - mange opptak på én gang

Dette har fått annonsørene til å hyle og nå har et engelsk selskap lansert et nytt system som løser problemet. For annonsørene sier at hvis spolingen griper om seg, vil ikke TV-selskapene ha råd til å lage dyrt innhold.

Britiske NDS har laget programvare som lar TV-selskaper kode sine signaler og reklamer. Kodene kan legges på noen eller alle reklamer og sperrer for spoling. Skal du se programmet må du også se på reklamen som følger med...

NDS har allerede solgt systemet sitt til Rupert Murdocks Sky TVs kommende digitale TV-bokser, XTV. XTV-boksene kommer i salg i slutten av året, skriver Wired. Også Oracle-eide Liberate som leverer operativsystem og programvare til TV-mottakerleverandører har inngått en avtale med NDS.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra