TELEKOM

Nekter for å droppe forbrukere

RIM brannslukker etter resultatpresentasjon.

Det kanadiske selskapet Research in Motion, som står bak smarttelefon-plattformen Blackberry, taper penger og opplever kraftig fall i omsetning og telefonsalg. Men de nekter for at de ikke vil henvende seg til forbrukermarkedet lengre.
Det kanadiske selskapet Research in Motion, som står bak smarttelefon-plattformen Blackberry, taper penger og opplever kraftig fall i omsetning og telefonsalg. Men de nekter for at de ikke vil henvende seg til forbrukermarkedet lengre. Bilde: RIM
30. mars 2012 - 15:37

Fredag morge skrev digi.no om resultatene til det kanadiske selskapet Research in Motion, som står bak smarttelefon-konseptet Blackberry. Selskapets salg har kollapset med 25 prosent målt i dollar fra første kvartal i år mot samme kvartal samme periode i fjor. I samme periode har antallet enheter falt med 21 prosent.

Det ble også meldt at RIM ville trekke seg ut av den knallharde konkurransen om forbrukermarkedet, men fokusere på bedriftsarmekdet der selskapet har en sterk posisjon. Men dette inntrykket vil selskapet snu. I en e-post fra RIMs svenske pr-kontakt fremgår det at de ikke vil trekke seg ut av dette markedet.

– Påstanden om at RIM har sagt at de vil trekke seg fra forbrukermarkedet er helt misvisende. Mens vi annonserte planer for å refokusere vår innsats innen våre kjernestyrker, og på vår bedriftskundebase, var vi svært eksplesitt på at vi vil fortsette å bygge vår styrke på å gå etter målrettede forbrukergrupper. Vi anførte BBM (BlackBerry Messenger, red. anm), såvel som sikkerheten og administrasjonsevnen på vår plattform, som disse styrkene, heter det i en kunngjøring fra selskapet.

I tillegg til dette la PR-byrået med RIMs toppsjef, Thorsten Heins, sine utsagn på gårsdagens telefonkonferanse. Disse er:

  • Whilst we announced we would refocus on the enterprise business, we also stated part of competing in the ‘bring your own device’ segment is to create a compelling consumer offering.
  • Ahead of the BlackBerry 10 launch and throughout the remainder of our FY13, it is critical that we drive BlackBerry 7 sales to sustain the subscriber base. To do this we plan to aggressively incentivize sales of BlackBerry 7 smartphones to both drive upgrades from older BlackBerry products to BlackBerry 7 and to attract feature phone customers to BlackBerry 7 for their first smartphone experience.
  • We have new BlackBerry 7 devices scheduled to come out in the next few months to reinvigorate our position in the key entry level smartphone segment, to support our efforts to continue growing our subscriber base by upgrading feature phone customers to smartphones.
  • We… will seek partnerships to deliver those consumer features and content that are not central to the BlackBerry value proposition, for example media consumption applications.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.