Neste norske Robsahm-film kan bli laget via Internett

Filmregissør Thomas Robsahm har lansert et av de mest spennende interaktive nettprosjektene i Norge i år 2000. Neste gang kan det hende at du får være med på å påvirke manuset til filmen.

Den internasjonale filmindustrien kjemper en knallhard kamp mot filmpirater, samtidig som de forsøker å overbevise seg selv om at den digitale
revolusjonen ikke utgjør et trusselbilde mot den lukrative virksomheten.

Blant annet har Star Wars-regissør George Lucas det siste året slått knallhardt ned på piratkopiering av science fiction-eposet og all form for
visualisering av filmen, blant annet på fansens hjemmesider.

Også Motion Picture Association of America (MPAA), hvor alle de største filmstudioene i Hollywood er medlem, har til nå vært fiendtlig innstilt til
filmvirksomhet på nettet, naturligvis først og fremst av kommersielle årsaker.

Ikke minst kjøret i DVD-rettssaken i USA, hvor norske Jon Johansen er dratt frem som et hacker-ikon, viser hvor mye de frykter for spredningen av
åndsverk.
Les:
DVD-rettsaken har startet
DVD-saken: De første to dagene
Nå kan det synes som om MPAA-sjef Jack Valenti & Co har begynt å se på mulighetene ved digital distribusjon (se egen sak)


Den norske filmregissøren Thomas Robsahm, med filmer som Svarte Pantere, S.O.S og "Myggen" på samvittigheten, har lenge hatt en fryktløs innstilling til digitale medier.

Gjennom selskapet Speranza Film har han jobbet med nye medier siden 1995. I år har det kulminert i lanseringen av "verden.no" som tar filminteresserte med på innspillingen av spillefilm "Det største i verden" ett år før premiéren (se egen sak).

- Vi frykter ikke nettet i det hele tatt. Jeg håper det etter hvert vil bli mulig å få alle mulige filmer lastet ned over Internett. Det er jo mange
filmer for spesielt interesserte som er svært vanskelig å få tak i, sier Robsahm, som overfor digitoday uttrykker et håp om at han i en ikke alt for fjern fremtid slipper å dra til London for å få tak i nisjeproduktene.

Selv har han bruk for gamle filmer i research-sammenheng og skulle gjerne hatt dem lettere tilgjengelig.

- Men det er selvfølgelig essensielt at opphavsmennene ikke sitter der uten fem flate øre.

Robsahm kan fortelle at Speranza lenge har lagt ut kortfilmer via web, der nettet er sekundærmedium. Forfilmer som blir vist på kino har blitt parallelt lagt ut i kyberrommet.

Han frykter ikke forflating av filmmediet og inflasjon av levende bilder når "alle" etter hvert kan lage film med sitt eget digitale utstyr.

- Det anser jeg slett ikke som farlig. Jeg ser frem til at det å lage film blir like demokratisk som det å kunne skrive med penn og papir. De som
virkelig kan lage film vil hevde seg uansett, mener regissøren og tror at det kan betyr mye for rekrutteringen til norsk film at mange får prøvd seg på egen hånd.

Følg saken i digitoday:
Først i verden med Det Største i Verden?
Neste norske Robsahm-film kan bli laget via Internett
Avansert men strømlinjeformet løsning for nett-film
Detektor på nett var nix problem

- Jeg håper at vi kan få et større tilsig av talenter. Uansett vil de fleste som sysler med filmplaner ikke få en unnskyldning for ikke å lage filmen. Vi
slipper å stå i kø og sutre fordi vi ikke får statsstøtte, mener Robsahm.

Han er likevel ikke den første norske filmregissøren som har fulgt filminnspillingen fra dag til dag på Internett. I forbindelse med
innspillingen i fjor sommer av "Aberdeen" ble innspillingen dokumentert  dag for dag med et digitalt kamera (se filmens nettsted).

Nettprosjektet til Aberdeen, filmen som nå er i ferd med å gjøre suksess utenfor Norge, var preget av å være et forsøk uten annen hensikt enn å prøve ut om det fungerte.

Regissør Hans Petter Moland sier imidlertid til digitoday at filmfolk må forholde seg til Internett i fremtiden, enten man vil eller ikke.

- Internett er interessant, selv om det ikke er det samme for publikum å se filmer på en dataskjerm som i en kinosal.Tilgjengelighet er slett ikke det samme som kvalitet, og det vil det ikke være en lang stund fremover heller på Internett, sier han og sikter til de teknologiske utfordringene.

Men det er opphavsrettspørsmålet som kanskje er det viktigste å løse for bransjen.

- Rettighetsspørsmålene er foreløpig langt oppe i det blå. Det er det svært viktig å få løst fordi det er noe alle må forholde seg til, mener han.

Akkurat rettighetsspørsmålet kan da også bli interessant hvis Thomas Robsahm gjennomfører det han har på tankestadiet i sitt neste filmprosjekt.

- Det hadde vært morsomt å legge ut et manus på nettet. Jeg er veldig opptatt av responsen jeg får på filmene mine, sier han og forteller at han i forbindelse med forrige spillefilm, la ut muligheter for respons via weben.

Men neste gang kan altså Robsahm tenke seg å la publikum gå enda lenger og involvere dem i den kreative prosessen. Hvem som da egentlig vil sitte med opphavsretten til åndsverket og måtte gjengis i rulleteksten på filmlerretet kan da bli en utfordring.
Til toppen