Nesten gratis å starte nettbutikk

Alle kan starte nettbutikk sa man under dotcom-årene. Nå er dette sant, for systemene er nesten blitt gratis.

Tillat meg å introdusere meg selv. Jeg heter Nina Furu og var i "gamle dager" både redaktør for HjemmeNett, som var portalsatsningen til Orkla Media, og fast gjesteskribent hos digi.no.

Det var store penger, store planer og store fakter den gangen. Og stor fallhøyde. Siden støvet jeg ned som rådgiver i et ikke-alt-for-høyt-profilert kommunikasjonshus et par år, før jeg endelig bestemte meg for å ta skjeen i egen hånd igjen. Etter det har det bare gått oppover. Nå for tiden driver jeg Nettredaktørskolen ved Westerdals School of Communication, leder Dataforeningens faggruppe for web-kommunikasjon og driver bransjeportalen www.nettredaktor.no. Blant annet.

Jeg jobber med innhold på web. Med kommunikasjon og strategi. Med alt det morsomme vi kan gjøre med dette fantastiske mediet vi har fått å leke med (web, altså). Det er en fabelaktig jobb å ha! Og det mest spennende er at det er først nå det begynner.

I årene før årtusenskiftet var jeg med på å bruke … hmmm millioner (taushetsplikten forbyr meg å gjøre mer enn å mumle her) på å få utviklet publiseringsverktøy, portalplattformer og ehandels-løsninger. Det tok år. Det kostet … utrolig mye penger. Og i veldig mange tilfeller: Løsningene fungerte ikke.

Vi og mange andre gjorde dette fordi vi hadde ikke noe valg - det fantes ikke hyllevare.

Nå i 2004 kan du kjøpe norsk webpublisering som hyllevare til noen få tusenlapper. Du kan få en handlekurv med elektronisk levering, transaksjonsvalidering og bankhåndtering for femten dollar i måneden. Du er to anbefalinger unna multinasjonale beslutningstagere i globale nettverk. Gratis! Du kan opprette nettbutikk på en halvtime (uten engang å ha varer selv), og du kan kjøpe pay-per-click markedsføring til 10 cent per kunde. Det er en fantastisk ny verden!

Tenk hva vi kunne gjort med alle dot.com-pengene våre hvis vi hadde hatt dem i dag. Eller hva vi kunne gjort den gang med dagens verktøy. Men verden er ny, og det er blanke ark og fargestifter nå. Vi er klokere, vi er sterkere og vi har fått utrolig mye bedre teknologi å hjelpe oss med.

Det er derfor jeg er tilbake på digi.no. Fordi jeg klør i fingrene etter å undersøke – og skrive om – hvordan vi kan lykkes med web nå i annen runde. Hvordan kan vi lage god kommunikasjon (uten at det er så overdesignet at det ikke fungerer, eller så usability-styrt at ingen orker å se på det)? Hvordan kan vi tjene penger (uten å ha konsernmillioner å starte med)? Hvordan kan vi skape innovative løsninger (uten å glemme det vi har lært om brukertesting og forsiktighet)? Hvilke nye muligheter er kommet til der ute, og hvordan kan vi bruke dem til å komme lenger, oppnå mer, gjøre det bedre?

Dette er noen av de spørsmålene jeg kommer til å ta opp, i denne spalten på digi.no hver onsdag fra nå av. Jeg håper jeg skal klare å gi deg grunn til å ville følge med.

Det er nemlig nå det begynner. For alvor.

-------------------------------

Nina Furu, partner

UNIK:TID www.uniktid.no

-------------------------------

Til toppen