Netcenter blir Netscapes andre bein

Netscape skal gjøre nettstedet sitt til et samlingspunkt for bedriftsrettet produkt- og bransjeinformasjon - og for kjøp og salg.

Nettstedet Netcenter har registrert 3,8 millioner brukere siden det ble lansert i fjor høst. I siste kvartal 1997 omsatte det for rundt 15 millioner dollar, og skaffet Netscape flere inntekter enn selskapet hadde fra sin nettleser.

Rett før starten på CeBIT-messen i Hannover tok P-O Hagberg, Netscapes Skandinavia-ansvarlige, seg tid til å forklare selskapets strategi for norske journalister. Hagberg viste omsetningskurver for Netscapes hovedsatsing - bedriftsprogramvare - og for Netcenter, og la vekt på hvilke muligheter det lå i en videre satsing på et så populært nettsted. Kunngjøringen tirsdag om at Netscape har utskilt sitt nettsted i en egen forretningsenhet, virket derfor ikke overraskende. Netcenter skal gjøres til en "nav" (på engelsk: "hub") for internettstreifere.

Ifølge Jennifer Bailey som blir Netcenters visepresident, skal nettstedet få egne avdelinger for utvikling, drift, salg og markedsføring. Netcenter skal ledes av Mike Homer, hittil Netscapes ansvarlige for salg og markedsføring. Homer sier til Wired at han aktivt vil søke å dra fordel av de 68 millioner Netscape-nettleserene som er i bruk verden over.

Nettstedene som nevnes som Netcenters viktigste konkurrenter, er Yahoo, Excite, America Online og Microsofts planlagte "Start"-sted. Men Bailey understreker Netcenters innretning mot bedriftsmarkedet. I motsetning til blant andre America Online, har Netcenter størst trafikk i amerikansk forretningstid. Ifølge RelevantKnowledge, er Netcenter allerede verdens neste travleste, etter Yahoo.

Detaljene om Netcenters framtidige struktur og samarbeidspartnere vil komme i løpet av en måned eller to. Wall Street Journal hevder at Netscape de siste ukene har hatt seriøse samtaler med selskaper som Yahoo og America Online med tanke på at disse konkurrentene også skal bidra til Netcenter.

På Netcenter forventes tilbud om opptil 15 innholdskanaler, samt søketjenester, diskusjonsfora og fri e-post. Til Reuters nevner Bailey handlegater, tilbud om reiseplanlegging og liknende. Ifølge News.Com skal det lanseres tre grupper av diskusjonsfora:

  • "Work the Web" med grupper for web-design, e-handel og kultur
  • "Tech News Today" med grupper for nyheter, bransje og trender
  • "Product Center" med syv grupper, hver tilknyttet et eget programvareprodukt. Fire av disse vil gjelde produkter som er til salgs via Netcenter. Her regnes med betydelige reklameinntekter, ifølge News.Com.

Reklame skal ikke bare knyttes direkte til produkter. Netscape regner med at trafikkmengden generelt vil være et godt argument for andre som har budskap å avertere.

Diskusjonsforaene skal ledes av det som betegnes som "uavhengige kontraktører", blant dem kjente teknologi-journalister. Netscape fraskriver seg ethvert redaktøransvar, og hevder at innholdet i det enkelte forum må stå for vertens regning.

Til toppen