Opptil 80 personer må gå i NetCom, men ingen går tomhendt og uten grundig oppfølging, forsikret informasjonssjef Guro Wormdahl til digi.no i forrige uke.
Les også:
- [13.03.2009] 60 må gå i Netcom
- [18.11.2005] Solide sluttpakker i NetCom
- [20.10.2005] Netcom kutter dypt i staben
Hun bedyret også at kundesenteret på ingen måte skulle bli berørt.
– Kunder behøver ikke å frykte et mini-Nextgentel kundesenter med lange ventetider. Det vil ikke bli kutt her, og den gjennomsnittlige svartiden på 34 sekunder skal i alle fall ikke bli verre, lovet informasjonssjefen.
Dette har fått flere av de berørte NetCom-ansatte til å reagere. Kundekonsulenter digi.no har vært i kontakt, med hevder dette ikke stemmer.
I Trondheim er det før nedskjæringen rundt 110 konsulenter og tilsvarende antall i Oslo.
Av det digi.no kjenner til forsvinner 17 fastansatte konsulenter bare i Trondheim. I tillegg finnes et tredvetalls vikarer på kundesenteret.
Med den store nedskjæringen av fastansatte, er det grunn til å tro at i alle fall en tredel av vikarene må bort.
Både sykemeldte og permitterte skal også ha blitt rammet av nedskjæringen.
En av grunnene til nedskjæringen er at Post- og teletilsynet har varslet kutt i de såkalte termineringsavgiftene. Dette er inntekter mobilselskaper får av at andre ringer deres kunder.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
For NetCom utgjør disse inntektene et sted mellom 250 og 300 millioner kroner. På den annen side tjente teleselskapet i fjor 800 millioner kroner.
Vedtaket skulle opprinnelig ha blitt iverksatt i januar, men Netcom har anket avgjørelsen.
De berørte reagerer også på at NetCom i årsskiftet 2004–2005 ansatte 20 nye konsulenter på salg for å vokse.
Stemningen ved årsskiftet var svært optimistisk, og NetCom ønsket å prøve ut døgnåpent kundesenteret. Denne tjenesten «natt og helg» ble i april satt ut til Baltikum.
– Vi skal satse på salg, og et kraftig løft, var budskapet fra ledelsen.
Kildene digi.no har vært i kontakt med medgir at det er solide sluttpakker, men mener prosessen likevel ikke har vært profesjonell nok.
Normalt skal man bli varslet i god tid i forveien for en samtale med sin leder. Den som blir rammet skal ha en sjanse til å være forberedt og gjerne ha med seg både tillitsvalgt og advokat hvis ønskelig.
I NetComs tilfelle har tilfeldige ledere blitt plukket ut til å håndtere samtalene, som i flere tilfeller har blitt oppfattet som «klønete» og uten medmenneskelig innsikt.