NetCom danker ut Telenor Mobil

Etter det digi.no får opplyst ligger NetCom et hestehode foran erkerival Telenor Mobil i salg av forhåndsbetalte GSM-kort. Telenor har solgt nesten 7.000 slike abonnement, mens NetCom har passert 10.000 såkalte startpakker.

Mobiloperatørenes nye tjeneste er rettet mot kunder som ikke ønsker faste avgifter, bindingstid og kredittvurdering. NetCom lanserte sin tjeneste NetCom Kontant den 1. september, mens Telenor Mobil fulgte opp med tjenesten RingKontant 14 dager senere.

Kort forklart gjør de nye abonnementstypene det mulig å kjøpe tellerskritt når kunden selv har behov for det, men fungerer på samme måte som et vanlig GSM-abonnement. Forskjellen er at kunden betaler for ringetiden på forhånd og at kunden må betale noe mer per ringeminutt enn andre abonnenter. Først må kunden kjøpe en startpakke som inneholder telekort med ringeminutter, telefonnummer, pin-kode og brukerveiledning. Når kortets pålydende verdi i form av ringeminutter er oppbrukt, kan telekortet reaktiveres ved å kjøpe nye påfyllingskort.

Slike forhåndsbetalte abonnement har med hell blitt lansert i utlandet, blant annet i Sverige der det siden lanseringen i april i år er det solgt over 130.000 tele-kort.

Nå ser suksessen ut til å gjenta seg i Norge.

- Vi har til nå solgt 6759 abonnement av vårt forhåndsbetalte GSM-abonnement Ring Kontant, bekrefter informasjonssjef Per Engh Halvorsen i Telenor Mobil overfor digi.no. Halvorsen kan imidlertid ikke opplyse hvor mange "påfyllingskort" som i tillegg er solgt til disse abonnementene.

- Med de nye RingKontant-abonnentene har vi nå totalt 1.161.569 mobilabonnenter (GSM, NMT 450, NMT 900) i Telenor Mobil, opplyser Halvorsen til digi.no.

Børsnoterte NetCom har ikke anledning til å opplyse hvor mange startpakker selskapet har solgt av NetCom Kontant, men etter det digi.no har fått bragt på det rene har de store kjedene Lefdal, Elkjøp, Klart Svar, 7-Eleven m.fl. allerede solgt så mye som halvparten av de 20.000 pakkene som ble sendt ut til forhandlerne 1. september. I tillegg kommer salg av såkalte påfyllingskort eller ladekort.

At NetCom har solgt flere kort enn Telenor Mobil skyldes nok ikke bare at NetCom var to uker tidligere ute med tjenesten enn konkurrenten. Mange velger NetCom fordi de da slipper å registrere seg som brukere, slik de må hos statsaksjeselskapet.

En annen forskjell som slår positivt ut for utfordreren NetCom, er at kunder som kjøper selskapets forhåndsbetalte kort kan ta i mot samtaler inntil ett år etter at kortets ringeminutter er oppbrukt, mens Telenor Mobils RingKontant-kunder må se at telefonen automatisk stenges for innkommende samtaler 30 dager etter kortets utløp.

Begge abonnementstypene stenges for utgående samtaler med en gang de forhåndsbetalte tellerskrittene er oppbrukt.

NetCom har dessuten valgt å satse på ladekort inneholdende tellerskritt for 250 kroner. Med en gjennomsnittlig minuttpris på 3,75 kroner gir det et kort som varer i 66 minutter. Telenor Mobils kort koster 100 kroner mindre, og gir med samme gjennomsnittspris på 3,75 kroner per minutt (Telenors snittpris er egentlig over fire kroner) et kort som varer i 40 minutter.

GJELDER FOR RINGKONTANT NETCOM KONTANT
Hverdager 07-18 7,00 kr/min 7,00 kr/min
Hverdager 18-07 3,50 kr/min 3,00 kr/min
Lørdager/helligdager 3,50 kr/min 3,00 kr/min
Telenor til Telenor 2,50 kr/min ----
NetCom til NetCom ---- 1,98 kr/min
Påfyllingskort Ringemin. for 150 kr Ringemin. for 250 kr
Til toppen