Norske NetCom er blitt kronjuvelen i Telia-konsernet. NetCom kan nemlig skilte med en margin på svært hyggelige 20,6 prosent. (Telia oppgir en driftsmarginen til 32 prosent i sine regnskaper) NetCom-sjef Barbara Thoralfsson og Telia-sjef Marianne Nivert satt altså igjen med over to kroner for hver tier de omsatte for i et år der blant andre Enitel gikk konkurs.
Deler av overskuddet stammer fra at NetCom har rundet av ringetiden oppover til alle kunder i 15-sekundsintervaller, noe selskapet nå lover at de skal slutte med.
NetCom tjener 100 mill. i året på avrunding
Telenor og NetCom nesten alene om å tjene penger
NetCom varsler omlegging og dyrere mobiltelefoner
Mange selskaper i IT- og telebransjen kan bare drømme om marginer på 20 prosent. Slike tall er også farlige å vifte med, for mange kunder ville kunne hevde at de betaler altfor mye. Tallene kan dessuten brukes til å underbygge at det er for liten telekonkurranse i det norske markedet.
Men Thoralfsson mener at NetCom må ha såpass høye marginer - nå.
- Telebransjen sliter med at vi må investere svært langsiktig. For å kunne gjennomføre nye teknologihopp som utbygging av UMTS må vi i mellomperiodene tjene godt med penger, mener hun.
Thoralfsson illusterer sitt argument med følgende oppsiktvekkende regnestykke:
- NetCom ble startet for å bygge et GSM-nett i 1989. Første plussår kom først i 1998. Regner vi sammen alt vi har investert, har vi etter 2001-regnskapet fremdeles et underskudd på 700 millioner kroner. Og nå starter vi utbyggingen av UMTS, sier hun.
NetComs omsetning løftet seg til 3,7 milliarder kroner i 2001, en vekst på hele 30 prosent fra 2000. Driftsresultatet var 764 millioner kroner, resultat før skatt var 709 millioner.
Dette er NetCom svært stolte av fordi det finnes så få norske brukere som nå ikke har mobil. Dette betyr at NetCom stjeler kunder fra konkurrenter og klarer å få sine kunder til å ringe mer. Hele 14 prosent av omsetningen er SMS, noe andre europeiske teleoperatører himler med øynene over, forteller Thoralfsson.