NetCom endrer påskekampanjen

I sin påskekampanje skrøt NetCom av deres dekning i fjellheimen. Forbrukerombudet mener derimot at kampanjen er egnet til å få folk til å tro at alle alltid vil kunne oppnå kontakt med hverandre. NetCom tar nå selvkritikk og endrer kampanjen.

I annonsen spiller NetCom over temaet fjellvettreglene under tittelen "Meld fra hvor du går". Forbrukerombudet mener imidlertid at annonsen som forøvrig bærer teksten "Nå er påsken rett rundt hjørnet og her er to gode tilbud på to av våre mest populære telefoner. Og med NetComs gode dekning, har du ingen unnskyldning hvis du går deg bort på påskefjellet. God påske!", gir et galt inntrykk.

På sitt nettsted skriver Forbrukerombudet at markedsføringen gir inntrykk av at alle mobilbrukere alltid vil kunne nås, eller selv oppnå kontakt med andre, dersom de for eksempel skulle endre planlagt rute eller behøve assistanse.

- Å skape et feilaktig inntrykk av sikkerheten i fjellet gjennom en markedsføringskampanje kort tid før påskeferien er betenkelig, og vil kunne medføre at påsketurister tar sjanser de ellers ikke ville tatt, skriver ombudet.

NetCom blir derfor bedt om å endre på kampanjen, dersom selskapet ikke kan dokumentere full og stabil dekning i alle fjellområder som kan være aktuelle for påskeutfart.

Og NetCom tar selvkritikk på kampanjen. - Kvalitetskontrollen internt har ikke vært god nok, sier informasjonssjef i NetCom, Guri Wormdahl, til Kampanje. Kampanjen blir nå endret.

- Vi kunne ikke stå inne for det vi hadde skrevet i annonsen. Det er selvsagt ikke full dekning i fjellet. - Vi gjorde et forsøk på å være humoristiske, noe som gjorde at vi ble sleivete og ikke korrekte nok, i forhold til en så alvorlig sak som dette jo er, sier Wormdahl.

Det var Turistforeningen i Sør-Trøndelag som reagerte på teksten.

Til toppen