Markedet for mobiltelefon-abonnement er i ferd med å modnes, mens det fremdeles selges godt med mobiltelefoner.
- Mannssegmenter er mer eller mindre penetrert, sier markedsdirektør i NetCom, Mikal Rohde til digi.no.
Han mener at i alderssegmentet 20-45 år så er det få menn som ikke har tilgang på en mobiltelefon.
NetCom satser derfor i stadig større grad på salg til kvinner og ungdom.
Samtidig viser det seg provisjonskuttene som ble foretatt på forsommeren har gitt resultater.
- Vi har vesentlig lavere kostnader knyttet til rekrutteringen av nye abonnenter, forteller Rohde. Han er godt fornøyd med sommerkampanjen selv om han ikke har sett de samme toppene i omsetningen som selskapet opplevde sommeren 1997.
- Det ser ut som om kundene reagerer mindre på annonsekampanjer hvor enkelte telefon-tilbud kjøres frem. Omsetningen er mye jevnere enn vi har sett tidligere.
Rohde forteller også at Klart Svar-kjeden har solgt 30 prosent flere telefoner enn abonnement i løpet av sommeren.
- Forhandlerne var før sommeren usikre på om de ville miste omsetning av telefoner når vi kuttet provisjonen. Det viste seg at vi hadde rett i vår antagelse om at kunder som ønsker en ny telefon kjøper den også uten en ny provisjonsrunde, forteller Mikal Rohde.
Den høye penetrasjonen i markedet og salget av nye telefoner uten at kunden skifter abonnement, trekker i retning av at det er vanskeligere for Telenor og NetCom å ta kunder fra hverandre.
- Jeg tror det blir stadig vanskeligere for mobiloperatørene å ta kunder fra hverandre. Når incentivet til å bytte abonnement og telefon samtidig er borte, viser det seg at kundelojaliteten er relativt høy, sier Mikal Rohde i NetCom.