NetComs dårlig formulerte melding førte paradoksalt nok til at Telenors reaksjon gav NetCom svarteper, nemlig de høyeste prisene på tekstmeldinger til de aller fleste kundene som nå betaler 1,50 kroner per melding.
Informasjonsdirektør i Telenor Mobil, Elisabeth H. Gjølme, sier til digi.no at Telenor egentlig hadde planlagt sin prisnedgang nærmere påske, men valgte å ta priskuttet med 50 øre fredag da de så NetCom hadde gjort det samme med virkning fra 1. mars.
- Meldingen fra NetCom var tydelig og ikke mulig å feiltolke sier Gjølme, som imidlertid ikke vil overdramatisere situasjonen for eget selskap. Dette til tross for at Telenor Mobil får et direkte tap på noen titalls millioner kroner ved de sviktende inntektene som følge av den framskutte prisnedgangen for selskapets 800.000 kontantkortkunder.
Gjølme er imidlertid sikker på at prisnedgangen vil føre til økt bruk av tekstmeldinger, noe som igjen vil gi økte inntekter.
Hun tror på NetComs forklaring om at meldingen var en glipp, men undres over at selskapet først reagerte mandag morgen med en børsmelding.
- Det er bra med konkurranse og den er til fordel for kunden, sier Gjølme som mener de siste dagers hendelser viser at konkurransen fungerer til det beste for kundene.
Telenors voldomme prisnedgang har imidlertid satt grå hår i hodet på administrerende direktør i NetCom, Terje Christoffersen. Nå sitter han plutselig med norges dyreste tekstmeldinger og en kundemasse som må betale 1,50 kroner mot Telenors 1 krone.
I meldingen fra NetCom skulle det egentlig bare ha stått at prisene for tekstmeldinger ble redusert for @Kontantkunder og ikke for alle kundene. De vanlige kontantkortkundene må dermed fortsatt betale 1,50 kroner.
Men dette vil neppe vare lenge. Informasjonsdirektør i NetCom, Per Bjørkum, sier til digi.no at meldingen som ble sendt ut fredag var full av feil, og at den aldri skulle vært sendt ut. Han bekrefter imidlertid at situasjonen er annerledes nå enn før helgen, men vil ikke si noe om det fremtidige prisbildet på tekstmeldinger.