NetCom - Telenor Mobil 1-1

- Konkurransetilsynets varsel om inngrep overfor Telenor Mobils bruk av NMT-kundebasen er en ny sak tilsynet reiser. Hovedsaken - NetComs klage på Telenor Mobils oppsigelse av forhandleravtalen med Klart Svar-kjeden - har NetCom tapt, sier informasjonssjef Per Engh Halvorsen i Telenor Mobil.

Det var fredag i forrige uke Konkurransetilsynet varslet at det vurderer å forby Telenor Mobil å bruke informasjon fra sin egen NMT-kundebase til markedsføring og salg av GSM-abonnement, med mindre konkurrerende mobiloperatører gis tilgang til den samme informasjonen. Slik Konkurransetilsynet har formulert det, innebærer vedtaket altså at all informasjon om NMT-kunders navn, adresser, foretaksnummer, tilleggstjenester, trafikkstatistikk, kredittopplysninger osv. skal komme alle mobilaktørene til del.

- Dette er en sak som NetCom to ganger tidligere har klaget inn for Samferdselsdepartementet, uten å få medhold. At nå Konkurransetilsynet på eget inititativ finner det verdt å reise saken på nytt tar vi til etteretning. Vi vil nå gi vårt syn på saken innen uttalelsesfristen torsdag 13. mars. Dersom konklusjonen etter det fremdeles går imot oss vil det ikke få andre konsekvenser enn at vi endrer vår markedsføring. Alternativet, utlevering av vår NMT kundedatabase, ser jeg store vanskeligheter forbundet med. Da vil det være en mye enklere løsning at vi endrer vår markedsføring, sier informasjonssjef Per Engh Halvorsen til digi:tele.

Han understreker samtidig at utgangspunktet for hele saken, nemlig NetComs klage på at Telenor Mobil i fjor høst fjernet forhandlerprovisjonen fra de 65 forhandlerne i Klart Svar-kjeden, har Telenor Mobil vunnet.

Og det har han rett i. I fredagens vedtak heter det blant annet at "(...)etter det Konkurransetilsynet kjenner til er begrunnelsen for at forhandleravtalen med Klart Svar-kjeden ble sagt opp utelukkende at det aktuelle forhandlervilkår ble overtrådt."

Tilsynet viser til at forhandleravtalen med Klart Svar-kjeden kan gjenopptas dersom NetCom er villig til å avstå fra å iverksette markedsføringsfremstøt som har til formål å få eksisterende NMT-kunder til å si opp sine abonnement. "Etter tilsynets oppfatning er det et omfattende inngrep å forby Telenor Mobil NMT å ha et slikt vilkår i avtalen med sine forhandlere. Tilsynet vil derfor ikke gripe inn mot vilkåret med mindre dette er helt nødvendig for å sikre at alle mobiloperatører har omtrent likeverdige muligheter til å markedsføre seg overfor dagens NMT-kunder", heter det i vedtaket.

I klartekst: Telenor Mobil kan altså nekte å gi provisjon til butikker som er med på kampanjer som har som mål å få eksisterende NMT-kunder til å si opp sine abonnement.

NetCom sier seg selvfølgelig fornøyd med at Konkurransetilsynet legger føringer som medfører at Telenor Mobil ikke lenger ser ut til å få beholde sitt monopol på sin NMT-database. Den privateide mobiloperatøren må imidlertid konstatere at Konkurransetilsynet gir Telenor Mobil medhold i provisjonsspørsmålet i forhold til Klart Svar-forhandlerne.

Stillingen så langt altså: NetCom - Telenor Mobil 1-1

Til toppen