Netcom tjener mer på færre kunder

Netcom mister kunder, men leverer et bedre driftsresultat til sitt moderselskap, TeliaSonera.

Netcom mister kunder, men leverer et bedre driftsresultat til sitt moderselskap, TeliaSonera.

Netcom, eid av svensk/finske Teliasonera, merker konkurransen fra alle de nye små mobilselskapet.

Man har mistet litt kunder siden fjerdekvartal og kundene forsvinner fortere enn før - i telebransjen kalles dette churn og den er økt fra 14 prosent i fjerde kvartal til 17 prosent i første kvartal.

Også omsetning per kunde (ARPU) faller fra 334 kroner til 314. Kundene ringer mer, men prispresset reduserer omsetningen, skriver TeliaSonera i sin kvartalsrapport.

Takket være 3G-utbyggingen bruker Netcom også mer på investeringer, men dette kompenseres mye av at Netcom har reduserte sine markedsføringskostnader.

Likevel leverer Netcom-sjef Barabara Thorleifsson et bedre driftsresultat. NetCom fikk et driftsresultat på 611 millioner svenske kroner før avskrivninger og engangskostnader i første kvartal 2005, sammenlignet med et resultat på 526 millioner svenske kroner i samme kvartal året før.

Til toppen