NetCom tok innersvingen på Egmont

Ifølge den danske avisen Jyllands-Posten snappet NetCom markedsføringen for barnetjenesten Disney Blast rett foran nesen på Egmont.

Jyllands-Posten skriver at Egmont har ligget i forhandlinger med partneren Disney om å lisensiere også internettprodukter i Norden. Egmont har tidligere selv gitt et anslag overfor digi.no at de har lisenskontrakt på rundt 70 prosent av alle Disney-publikasjoner som gis ut i Europa.

The Walt Disney Company har imidlertid hittil vært veldig restriktive når det gjelder å overlate online-produktene til samarbeidspartnere rundt omkring i verden.

I går lanserte Disneys Buena Vista Internet Group imidlertid betaltjenesten Disney Blast i Sverige og Danmark og i dag skjer det i Norge. Tjenesten retter seg mot barn, blant annet med spilltilbud.

Det er NetCom som gjennom sitt telekomselskap Tele 2 har trukket det lengste strået i Norden.

Nordens største mediekonsern, Egmont. har en allianse med Tele 2-konkurrenten Telia. Ifølge administrerende direktør Michael Vad i Egmont Online regnet Egmont på prosjektet, men Disney og Egmont klarte i forhandlingene ikke å lande på samme prisnivå.

Vad innrømmer at Disney Blast hadde passet godt inn i Egmonts EON-tjeneste på nettet som har en egen kids-kanal.

Tidligere har Vad uttalt til digi.no at han ikke er engstelig for at den nye NetCom-Disney-alliansen vil true eksisterende avtaler mellom Egmont og Disney.

Han sier at Egmont ligger i forhandlinger med Disney om andre lisensprodukter og innholdstjenester som Disney sitter med på området for nye medier (som innebefatter både Disney Online og Disney Interactive)

Til toppen