NetCom vil kjempe for å beholde kundene

Kundeveksten i NetCom stagnerer, og konsernsjef Terje Christoffersen lover nye markedsaktiviteter fram mot sommeren for å holde på kundene og samtidig skaffe seg nye.

Dette skjer samtidig som NetCom åpner mobilnettet sitt for flere nye mobilaktører som på kommersielle vilkår skal kjøpe mobiltrafikk fra NetCom.

Christoffersen sier til digi.no at selskapet egentlig ikke har noe valg når selskapet slipper andre teleselskap inn på sitt mobilnett, og mener det er mye bedre at konkurrerende selskaps mobilkunder snakker på NetComs mobilnett heller enn på Telenor Mobils mobilnett.

De nye selskapene NetCom har inngått avtale med er Site Communications, GTS, Tele 1 Europe, ElTele Øst, Enitel og Telepluss.

- Jeg tror dette representerer en upside for oss, sier NetCom-sjefen, selv om han erkjenner at han faktisk kan risikerer å måtte konkurrere med selskapene for å beholde egne kunder, samt risikerer at enkelte selskaper vil forlate NetComs infrastruktur om de skulle skaffe seg egne mobillisenser.

NetComs problem nå er at på selskapet mister kunder på det norske markedet i nesten like stort tempo som de kommer inn, noe som plasserer selskapet på en tredjeplass i kundevekst i første kvartal. Foran seg på listen har NetCom Telenor Mobil som fikk 80.000 nye kunder og Sense som fikk minst 10.000 nye kunder. Selv fikk NetCom 8000 nye kunder.

Christoffersen lover nye markedsaktiviteter fram mot sommeren, men sier at NetCom helst ikke vil se nye kampanjer der mobiltelefoner selges for en krone, selv om han ikke utelukker subsidiering av terminaler framover.

- Det blir færre nye kunder, noe som betyr at aktørene i større grad må ta kunder fra hverandre for å vokse, eller utvikle sin egen kundebase.

Christoffersen sier at NetCom vil bruke stadig større ressurser på å utvikle selskapets egen kundebase for å øke mobilbruken per kunde, fremfor bare å satse på å øke antall kunder. Blant de tiltakene er åpningen av en egen Internett-butikk for både kjøp av telefoner og abonnement.

Til toppen