NetCom vurderer millionsøksmål

Mobiloperatøren NetCom frykter å ha tapt over 15 millioner kroner som følge av at Telenor feilkoblet alle som ville bytte abonnement fra Telenor Mobil. Nå vurderer NetCom søksmål mot Telenor, melder NTB.

Like før jul, omtrent samtidig med da NetCom innledet sin kampanje for å verve nye kunder, la Telenor om dataprogrammene som styrer teletrafikken til NetComs kundetelefon. En datafeil førte til at alle som ringte fra fasttelefon ble styrt direkte til en av Telenors talemaskiner, som ga meldingen "For tiden stor trafikk, vennligst prøv igjen senere".

I nesten én måned - fra 9. desember til 7. januar - fikk alle som ringte nummer 164, NetComs kundeservice, beskjed om at linjene var opptatt. I følge NTB ringer i gjennomsnitt 300 Telenor Mobil-kunder til NetComs kundetelefon hvert døgn, og av disse ønsker omlag en tredel å bytte abonnement. NetCom har ut fra dette beregnet tapet til mellom 15 og 20 millioner kroner.

- Vi har hatt mange forbannede kunder på tråden, men feilen har ligget i en av Telenors sentraler, ikke hos oss, sier Gunnar Grythe i NetCom til Digi:tele. Han kan ennå ikke si noe sikkert om NetCom velger å gå til erstatningssøksmål mot telemonopolisten, men sier at selskapet vurderer å reise et erstatningskrav overfor Telenor.

Etter det NTB erfarer, ble Telenor varslet så tidlig som 16. desember om at feilen måtte ligge hos dem. Feilen ble først rettet opp etter purring 7. januar. Telenor har beklaget hendelsen, og kaller det en "beklagelig feil".

Til toppen