Forbrukerteknologi

Netflix får flere abonnenter, men spår tregere vekst

Skrur ned forventningene.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Kurt Lekanger
22. jan. 2020 - 09:00

Strømmetjenesten Netflix sier flere millioner tegnet abonnement verden over i forrige kvartal, men venter seg hardere konkurranse om seerne framover.

Netflix skrur derfor ned forventningene for første del av 2020.

Den globale strømmegiganten overgikk likevel forventningene for fjerde kvartal i 2019 med en fortjeneste på 587 millioner dollar, nær 5,3 milliarder norske kroner. Det er en inntektsvekst på 31 prosent fra i fjor og bringer den samlede omsetningen til 5,5 milliarder dollar i fjor.

Suksesseriene «Stranger Things», «The Crown» og «The Witcher» bidro til at Netflix fikk 8,8 millioner nye abonnenter i fjor, og selskapet har nå til sammen 167 millioner betalende kunder. Veksten er likevel svakere enn ventet i Nord-Amerika.

Resultatet fikk Netflix-aksjen til å falle i etterhandelen på New York-børsen, før den steg med 2,2 prosent.

Netflix sier forventningen i første kvartal i år ligger på sju millioner nye abonnenter. Årsaken er prisvekst og sterkere konkurranse globalt.

– Vi prøver å være forsiktige og tenke på hvordan det påvirker virksomheten, sier økonomisjef Spence Neumann.

Kristin Dahle Larsen, som er direktør for tele i Lyse-konsernet, begrunner nedbemanningsvarselet med digitaliseringsprosjekter, store mobilinvesteringer, endringer i fibermarkedet og muligheten til å utnytte synergier etter sammenslåingen av Lyses televirksomhet, Altibox og Ice i 2024.
Les også:

Lyse Tele varsler nedbemanning

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.