Netscape kjøper Yahoo!-kopi

I sin søken etter å bli en verdifull nettportal gjennom sitt Netcenter kaprer Netscape NewHoo!, en internettkatalog som til forveksling likner Yahoo!. Katalogkopien baserer seg på full interaktivitet fra brukerne for å unngå lenkeråte og glir godt inn i Mozilla-tankegangen til Netscape.

Netscape overtar ifølge en pressemelding NewHoo! Community Directory Project, en ny katalogtjeneste basert på at frivillige utgivere hjelper til å bygge ut en katalogtjenesten på web.

digi.no har tidligere beskrevet tjenesten hvor alle nettbrukere har sjansjen til å bli webredaktører og slutte seg til et nettsamfunn som har som mål å samle og holde oppdatert en mengde nettsteder.

NewHoo! har klart å skrape sammen mer enn 100.000 nettsteder siden etableringen i juni i år, ifølge en pressemelding fra Netscape. Disse er kategorisert av over 4.500 frivillige redaktører.

- Vi startet med visjonen å bygge den største og kvalitetsmessig beste katalogen på Internett med redigeringshjelp fra brukerne, sier medgründer i NewHoo!, Rich Skrenta, i en pressemelding.

- Vi tror Netscapes åpne utviklingsånd, demonstrert ved mozilla.org og kombinert med styrken til portalen Netcenter, vil gjøre oss i stand til å bygge den mest omfattende og oppdaterte katalogen i verden, mener han.

Tidlig i vår opprettet Netscape nettstedet Mozilla.org der kildekoden til Netscapes Communicator ble frigjort med webens webutviklere som målgruppe. Dette ble gjort for å få innspill til hvordan Communicator kunne forbedres. Nå blir NewHoo! en del av både Mozilla.org-nettstedet og Netcenter.

Den nye tjenesten skal kalles Netscape Open Directory og vil bli tilgjengelig om en måneds tid.

Netcenter bruker for tiden katalogtjenester fra konkurrenten Exite. Netscape sier imidlertid at NewHoo!-katalogen vil bli selskapets hoveddatabase for nettsteder i løpet av de neste seks månedene.

- Katalogen vil tjene som et fundament for Netscapes Smart Browsing og andre tjenester som gir brukerne mulighet til å søke på nettet fra klienten, sier en av selskapets sjefer, Dave Beckwith, til ZDNet.

- NewHoo! passer godt inn i Netscapes planer om å bygge ut den største og mest omfattende søketjenesten på Internett.

Selskapets metoder likner på listene som finnes på Yahoo!s Internet hub, men NewHoo hevder at deres vekstmodell er mye mer skalérbar enn Yahoo!s og påstår at Netscape Open Directory kommer til å ha et mer oppdatert innhold og færre døde lenker.

NewHoos ansatte, som tidligere ikke hadde noe kontor, har allerede flyttet inn i Netscapes lokaler.

Til toppen