Netscapes nettleserandel fortsetter å synke

En amerikansk undersøkelse viser at Netscape stadig taper i kampen om andeler i nettlesermarkedet. Til tross for at selskapet ikke tjener penger direkte på sine nettlesere, kan lavere andel få betydning for salget av selskapets andre produkter.

Undersøkelsen, som ble utført av Zona Research Inc. i juli, viser at andelen av bedriftsbrukere av Netscapes nettleser har falt til 54 prosent, mens Microsofts Internet Explorer nå har 45 prosent av markedet. Mye av denne fremgangen for IE skyldes at IE er blitt valgt som standard nettleser ved stadig flere bedrifter.

Zona Research hevder at 2/3 av alle nettleserbrukerne i bedrifter ikke selv har utført valget av den nettleseren de bruker.

Dette er nedslående nyheter for Netscape, som tidligere i år gjorde om hele markedsstrategien sin når det gjelder Netscape Communicator, blant annet ved å frigi kildekoden. Det er likevel mulig at selskapets salg av bedriftsprogramvare kan overleve til tross for stadig lavere markedsandel.

For selv om Netscape hadde 85 prosent av nettlesermarkedet for få år siden, har Communicator med sine 54 prosent i dag likevel mange flere brukere enn en da nettleseren virkelig dominerte. Årsaken er selvsagt at antallet nettleserbrukere i den samme perioden har blitt fire ganger så mange.

I den samme undersøkelsen ble det også oppgitt hvilket e-postprogram brukerne i bedriftene bruker. Tre av Microsofts e-postklienter, Outlook, Exchange Client og Outlook Express, innehar det tre første plassene med henholdsvis 17, 11 og 10 prosent. På de neste plassene kommer CC Mail og Lotus Notes, begge med 8 prosent, Netscape Communicator og Netscape Navigator, begge med 7 prosent, Microsoft Mail med 6 prosent, Eudora Lite med 5 prosent, Eudora Pro og Microsoft Internet Mail med 4 prosent og Lotus Mail med 2 prosent.

Undersøkelsen er gjort på et utvalg på omtrent 250 IT-ansatte i amerikanske bedrifter.

(Kilder: Zona Research, ZDNN, digi.no)

Til toppen