Nett-trend: Fra musikk til finans

Mens musikk og underholdning er det som tiltrekker dagens ungdom til Internett, vil dagens unge raskt skifte fokus til online-finanstjenester når de blir voksne, tror Forrester Research.

- Unge konsumenter vil raskt skifte fokus fra underholdning til finanstjenester etter at de har passert tenårene, ifølge en undersøkelse gjort av Forrester Research Inc i USA.

Blant annet gjennom Napster har dagens unge konsumenter bidratt til en "revolusjon" i underholdningsindustrien. I dag er musikk i fokus, men etter hvert som nettbrukerne vokser seg eldre vil finanstjenester som aksjehandel, lån og forsikring være naturlige tjenester å gjøre online, skriver Forrester.

- Dagens unge som vokser opp i en digital verden ligger ikke bare foran dagens voksne, men er også forskjellige fra dagens voksne, sier Ekaterina Walsh, ansvarlig for rapporten "The Next Financial Consumer".

Dagens ungdom har vokst opp med Internett og bruker det instinktivt. Ikke nok med det, mange av dagens unge bidrar vesentlig til utviklingen innen industrien, blant annet var Napster startet av en 19-åring. Når tenåringene vokser opp til de tidlige tyveårene, kreves det økonomisk ansvarlighet. Så og si alle av dagens tyveåringer har egen bankkonto, og når disse må ut for å kjøpe hus og bil, er Internett første sted for dem å lete. Undersøkelsen viser at dagens unge er mer enn fire ganger mer tilbøyelig til å handle over nettet enn dagens eldre, skriver Forrester.

- Selv om det er umulig å 'predike' hvordan disse unge vil revolusjonere finansielle tjenester, er det allerede klart at deres holdning til teknologi former fremtidens "brands". De unge konsumentene betrakter allerede teknologi- og internettselskaper som finansielle selskaper, og stoler like mye på Yahoo! og Amazon.com som fondsforvalteren Fidelity og nettmegleren E-Trade når de etterspør finansielle tjenester, sier Walsh.

Så spør vi:
Bruker DU nettbank?

Ja
Nei

Til toppen