Nettannonsering opp 150 prosent

Det ble brukt vel 597 millioner dollar på amerikansk annonsering på Internett i 1997, en økning på hele 152,6 prosent fra 1996. Det er konklusjonen i en ny amerikansk undersøkelse utført av markedsanalytikerne i Cowles/Simba.

Tallene stammer fra en undersøkelse foretatt av byrået Cowles/Simba. Selskapet konsentrerer seg om de 18 største nettstedene, gjør beregninger og overfører dette til resten av markedet, skriver CNET.

Søkemotorer og katalogtjenester kapret de fire øverste plassene i undersøkelsen. Yahoo! kom på en klar førsteplass med beregnet annonseinntekter på 53,2 millioner dollar. Rett etter kommer Excite med 40,2 millioner dollar. Excite rykker derfor fra WebCrawler etter at disse lå likt i 1996.

CNN Interactive opplevde den største inntektsøkningen fra 3,5 millioner dollar i 1996 til 14,6 millioner dollar i fjor.

- Dette er et motstridende marked som viser potensial. Likevel er det fremdeles slik at industrien er dominert av en håndfull nettsteder som er avhengig av en håndfull annonsører, sier Matt Kinsman, analytikeren som utførte undersøkelsen.

Barter-annonsering (bytting av annonseplass mellom annonsører uten prising) vil fortsatt prege annonsemarkedet på Internett, men Cowles/Simba kommer ikke med estimat for denne praksisen i undersøkelsen.

Annonsering på Internett vokste jevnt i fjor, fra 84 millioner dollar første kvartal, til 133,3 millioner dollar i andre, videre opp til 169,8 millioner dollar i tredje, og endelig 210 millioner dollar i fjerde kvartal, ifølge undersøkelsen.

Til toppen