JUSS OG SAMFUNN

Nettavisen banker Akersgata på nettannonsering

Nettavisen mener de kommer til å ende på rundt 37 millioner kroner i annonseinntekter i år. VG.no melder om et sted mellom 20 og 25 millioner, det samme gjør Dagbladet.no.

6. nov. 2000 - 15:43
Nettavisen ASdigitoday.no

Salgsdirektør Søren Eriksen hevder de ikke lover for mye i år, men at omsetningen kommer til å ende opp på det som er budsjettert for Norge, det vil si rundt 37 millioner kroner.

- Det avhenger selvfølgelig hvordan det går de siste månedene i året, men det ser ut som om vi dobler omsetningen. Det er vi strålende fornøyd med, sier Eriksen til digitoday.no.

Han sier det dreier seg om rene reklameinntekter på nett og forventer en økning på 50 prosent for Nettavisen neste år.

- Jeg tror ikke det er for optimistisk. Vi satser på å få mer ut av hver kunde, sier han.

Sammenliknet med både Verdens Gang AS og Dagbladet AS vil Nettavisen holde avstanden hvis det går som prognosene viser.

VG Multimedia omsatte, ifølge tall fra moderselskapet Schibsted ASA, for 11,2 millioner kroner i 1999. I år har multimediesjef Torry Pedersen tidligere uttalt til Kampanje.com at Norges mest kjente avismerkevare kommer til å ende opp et sted mellom 20 og 25 millioner kroner.

Det samme hevder ledelsen i DB Medialab AS (Dagbladets utskilte multimedieselskap) overfor digitoday.no. Salgssjef Bengt Berglund tror at salget vil ende opp rundt 20-25 millioner, noe publisher Arne H. Krumsvik bekrefter.

- Vi ligger litt foran før de siste to månedene, og vi er spente på avslutningen, sier han og mener at disse tidligere år har vært de beste månedene for Dagbladet.no.

I tilfelle vil Dagbladet ha økt enda mer enn VG. Etter det digitoday.no erfarer lå internettomsetningen et sted mellom åtte og ni millioner kroner i 1999. Dette vil ikke Krumsvik bekrefte, men sier at det blir enklere å få oversikt i år når DB Medialab får rapporteringsplikt som eget aksjeselskap.

Han mener at Dagbladet de siste årene har vært blant de mest innovative nettstedene når det gjelder annonseformater utover bannerannonsene.

- De to siste årene har vi vel lansert seks, syv annonseprodukter hvorav web-board har hatt den største suksessen, sier han.

Den tredje papirutfordreren til Nettavisen i Akersgata, Aftenposten AS, omsetter for ca 10 millioner kroner.

Morten Hatlem, som er markedsdirektør for multimedia i Aftenposten, forteller til digitoday at en stor del av salget har gått gjennom DoubleClick. Totalt regner han en nettoomsetning, fratrukket provisjoner og rabatter, på 10 milioner kroner så langt i år

Aftenposten kutter forøvrig ut DoubleClick, og starter sitt eget selskap - Primetime - som skal stå for salg av annonser for både Aftenposten, FINN og andre selskap i Schibsted-sfæren. Primetime blir i utgangspunktet 100% eiet av Aftenposten, og får vel 20 ansatte.

Avisen hadde den laveste internettomsetning i 1999 - med rundt 5,2 millioner i annonseinntekter på nett (men med en totalomsetning på 12,5 millioner, sannsynligvis fra rubrikkinntektene gjennom FINN).

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.