Nettavisen: - Håpløst av Dagens Næringsliv

- Det eneste som var helt korrekt i saken om oss i Dagens Næringsliv er at Odd Harald Hauge er på Svalbard. Det er jo en journalistisk bragd, mener nyhetsredaktør Jørn Wisløff i Nettavisen.

I dag hadde Dagens Næringsliv en sak om at Internett-giganten Lycos Europe har tatt kontakt med et norsk meglerhus for å lete etter en mulig kjøper av Nettavisen.

I artikkelen nekter visepresident i Lycos Europe, Johannes Grabisch, for at selskapet arbeider med et salg av Nettavisen.

Nyhetsredaktør Jørn Wisløff i Nettavisen gjentar dementiet overfor digi.no.

- Vi er per dags dato ikke til salgs. Det er heller ingen meglerhus som skal ha fått i oppdrag å selge Nettavisen, sier Wisløff i klare ordelag og er svært oppgitt over fremstillingen i Norges største næringslivsavis.

- DN har fanget opp et rykte som har blitt dementert av visepresidenten i Lycos Europe. Vi synes det er underlig at DN kjører en sak som til de grader har blitt dementert og setter igang ytterligere spekulasjoner, sier Wisløff til digi.no.

Etter å ha søkt på saken på Kvasir.no, finner digi.no minst ti andre nettaviser som har plukket opp saken.

- Det eneste som er helt korrekt i artikkelen er at Odd Harald Hauge er på Svalbard. Det blir jo en journalistisk bragd i denne sammenhengen, mener redaksjonssjefen.

Men det er ikke bare dementiet Nettavisen irriterer seg over. Også fremstillingen av utviklingen på Gallups WebMeasure-måling er direkte misvisende.

Dagens Næringsliv gjør et poeng av at Nettavisen de siste månedene tapt kampen om leseren mot VG og Dagbladet og viser til at antall unike brukere har falt fra litt over en million til 842.000 unike brukere i måneden siden oktober i fjor. I dette regnestykket tar imidlertid ikke DN hensyn til at Norsk Gallup de siste månedene har endret sammenstillingen av tallene til å omfatte enkeltaviser og såkalte samkjøringer.

Det som i oktober ble regnet som Nettavisen-trafikk, inkluderte domenene spray.no og nettguide.no i tillegg til nettavisen.no, mens Nettavisens trafikk den siste måneden kun inneholder rene nettavisen-tall. Dersom oktober-tallene skal sammenliknes med mars-tallene, hadde hele Nettavisen-sfæren (altså spray.no, nettguide.no og nettavisen.no) også i mars over en million unike besøkende.

Hos Dagens Næringsliv får digi.no opplyst at ansvarlig redaktør Amund Djuve "er på forretningsreise og ikke tilgjenglig før i morgen".

Til toppen