Nå må Lycos redusere sin 1.300 mennesker store stab med 300 ansatte. Selskapet forteller at man vil fokusere på søk, communities og mobile tjenester, helst der det er mulighet for å få betalt. Derfor skal selskapet redusere sin innholdsproduksjon, forteller selskapet.
En av innholdsprodusentene i selskapet er norske Nettavisen AS, som Lycos skaffet seg da selskapet kjøpte svenske-baserte Spray. Nettavisen-sjef og medgründer Knut Ivar Skeid medgir at kuttene kan få konsekvenser i Norge.
- Nettavisen er hovedproduktet i Norge og vil bestå. Men jeg kan ikke utelukke at kuttene får følger for Norge. Vi går ikke i pluss og vi står overfor de samme beinharde krav til sorte tall som alle andre, sier Skeid til digi.no.
Nettavisen er en av mange norske innholdsprodusenter som sliter med et redusert annonsemarked og at man ikke for betalt for innholdet. Nettavisene har derfor alliert seg i en allianse kalt Innholdsnett som arbeider med å innføre betaling på mobil og Internett-innhold. Les: Norske nettaviser velger felles betalsystem
Nettavisen og den norske Spray-satsingen reduserte i mai staben fra 80 til 64 ansatte. Halvparten av dette er journalister i Nettavisen, opplyser Skeid. Les: Nettavisen økte underskuddet i 2000
Skeid vil ikke svare på spørsmål om hvor stort underskuddet i Nettavisen er - dette er børssensitiv informasjon.
- Foreløpig vet jeg alt for lite, men faller annonsemarkedet videre nedover, kan vi ikke forsvare et stort sprik mellom inntekter og utgifter, sier Skeid til digi.no.