Nettavisen slipper kutt - vil markedsføre reklamefri utgave

Odd Harald Hauge slipper å si opp flere ansatte og mener han har gjort nettbransjen en tjeneste ved å lansere en betalutgave av Nettavisen.

- Det kom ikke gratis, jeg måtte snakke med dem, sier ansvarlig redaktør Odd Harald Hauge etter at det ble klart at Nettavisen slipper unna nye kutt i selskapet.

Det var noen måneder siden meldingen kom at morselskapet Lycos Europe meddelte at det gikk mot en ny runde med oppsigelser. Umiddelbart etter nyheten ble sluppet, var Hauge usikker på om de måtte i gang med en ny oppsigelsesrunde. I fjor var både Spray og Nettavisen gjennom flere runder, i likhet med nesten alle andre aktører i den norske og internasjonale internettbransjen.

Les sakene her:


Hauge er enig i at det er et gledelig signal at den norske virksomheten blir spart - mens 200 i Lycos-sfæren må gå andre steder i Europa.


Nå kan Hauge i stedet bruke 100 prosent av energien på å drive nettavis. Blant annet vil han markedsføre den annonsefrie versjonen av Nettavisen,som brukerne må betale 390 kroner i året for. Den ble lansert i begynnelsen av forrige måned og har foreløpig ikke overbevist for mange om sin fortreffelighet.

Ifølge medieavisen Propaganda er det kun et par hundre som har villet betale for å slippe reklamen.

- Vi begynner først nå å markedsføre den skikkelig, sier Hauge til digi.no.

Frykten med en annonsefri betalversjon har vært at den skulle rive ned grunnlaget for reklameversjonen, som er Nettavisens hovedinntektskilde. Med 390 kroner året, 35 kroner måneden eller ti kroner uka, sier avisen at den selger samme produktet, men uten nettreklamen som mange debattanter sier de irriterer seg over.

Nettavisen har vært blant de fremste til å teste ut flere typer påtrengende reklame, noe som gjorde at avisen en stund fikk Forbrukerombudet på nakken.

Les om føljetongen her:

Nettavisen har i dag mer enn nok kapasitet til at de kan slippe til mange betalende abonnenter uten at det går ut over det visningsbaserte annonsesalget, mener Hauge


På Internett er annonsesalget knyttet såpass opp til den redaksjonelle virksomheten at det får konsekvenser hvis ikke en nettavis har trafikk nok til å kjøre unna annonsekampanjer.

- Tallet gir vel en indikasjon på at folk ikke synes det er så irriterende med annonser på Internett likevel. De har i hvert fall ikke lyst til å betale en mindre sum for å slippe unna. Jeg synes vi har gjort alle i bransjen en tjeneste ved å teste ut dette, mener han.

Han har selvfølgelig ikke noe imot at de får flere betalende brukere, men tror ikke på tusenvis av abonnenter.

En egen premium-utgave med eksklusivt redaksjonelt stoff som ingen andre enn betalende har tilgang på, har vært diskutert internt i Nettavisen. Men ledelsen har ennå ikke kommet opp med en idé til et høykvalitetsprodukt til en høy pris som de tør å satse på.

- Enten blir det så liten nisje at det ikke er noen vits i å satse på det, eller så blir det ikke nok eksklusivt til at vi kan kalle det premium, sier Hauge.

Til toppen