ANALYSER

Nettbrett-veksten har ikke stoppet opp

Apple ganske alene om ikke å øke leveransene.

Lenovo tilbyr nettbrett i mange prisklasser, basert på enten Android og Windows. Selskapet er den av de etablerte leverandørene som opplever størst økning i nettbrett-leveransene for tiden. Bildet viser en Lenovo Yoga Tablet 2 Pro med innebygd projektor.
Lenovo tilbyr nettbrett i mange prisklasser, basert på enten Android og Windows. Selskapet er den av de etablerte leverandørene som opplever størst økning i nettbrett-leveransene for tiden. Bildet viser en Lenovo Yoga Tablet 2 Pro med innebygd projektor. Bilde: Lenovo
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
31. okt. 2014 - 09:30

Veksten i nettbrett-markedet har ikke stoppet opp. Det forteller en ny rapport fra IDC om nettbrett-markedet i årets tredje kvartal. Sammenlignet med fjoråret ble det i forrige kvartal levert 11,5 prosent flere nettbrett, til sammen 53,8 millioner enheter. Leveransene har økt med 11,2 prosent siden andre kvartal i år.

Ifølge IDC har det meste av veksten skjedd i USA, hvor leveransene har økt med 18,5 prosent det siste året. Tallene til IDC inkluderer både vanlige nettbrett og 2-i-1-enheter med Windows.

Apple beholder førsteplassen, men med reduserte leveranser i forrige kvartal, skrumper markedsandelen ytterligere inn. Mange lot seg overraske i 2012 da det ble klart at iPad ikke lenger hadde mer enn halvparten av markedet alene. Nå er andelen redusert til 22,8 prosent, fra 29,2 prosent på samme tid i fjor.

Apple har forklart at den svakere etterspørselen etter iPad skyldes at kundene beholder enheten i lengre tid enn tidligere. Dessuten kom de nyeste iPad-modellene først nå i oktober. Den nye iPhone 6 Plus kom sent i tredje kvartal, men er trolig stor nok til at enkelte dropper i kjøpe (nytt) nettbrett i tillegg.

De største leverandørene i nettbrettmarkedet i tredje kvartal av 2014. <i>Bilde: IDC</i>
De største leverandørene i nettbrettmarkedet i tredje kvartal av 2014. Bilde: IDC

Siden Samsungs nettbrett-leveranser fortsatt å vokse i forrige kvartal, riktignok med bare 5,6 prosent, reduseres stadig avstanden opp til Apple. Selskapets nettbrett har den senere tid oppnådd bedre fotfeste i Nord-Amerika, Midtøsten og Afrika, men også Samsung opplever totalt sett en redusert markedsandel sammenlignet med samme periode i fjor.

Asus opplever også en viss nedgang i leveransene, men bare med 0,9 prosent. Det gjør at selskapet beholder tredjeplassen, men konkurrentene kommer raskt bakfra.

Lenovos leveranser har vokst med 30 prosent det siste året. Mye av dette skyldes økt etterspørsel i kommende markeder.

Leverandøren på femte plass betegnes som en overraskelse av IDC. Det dreier seg om tradisjonsrike RCA (tidligere Radio Corporation of America), i alle fall på papiret. Reelt sett er RCA i dag et varemerke som eies av Technicolor, men varemerket er lisensiert ut til selskapet Digital Stream Technology, som har fått til noen svært gode distribusjonsavtaler med blant annet Walmart og Best Buy i USA.

For 200 dollar får man kjøpt et Android-basert RCA-nettbrett med tv-mottaker og åtte tommers skjerm. Men det er flere år siden nettbrettets maskin- og programvare kunne kalles for oppdatert og moderne. <i>Bilde: Innovative DTV Solutions</i>
For 200 dollar får man kjøpt et Android-basert RCA-nettbrett med tv-mottaker og åtte tommers skjerm. Men det er flere år siden nettbrettets maskin- og programvare kunne kalles for oppdatert og moderne. Bilde: Innovative DTV Solutions

Dette har ført til at salget av RCA-nettbrett vokste med 194,0 prosent fra tredje kvartal i 2013 til tredje kvartal i år, da selskapet leverte 2,6 millioner nettbrett, de fleste i relativt lave prisklasser. Selskapet tilbyr blant annet et Android-nettbrett med innebygd tv-antenne. Det er trolig få RCA-nettbrett som har blitt solgt på utsiden av USA.

41,8 prosent av alle nettbrett som ble levert i forrige kvartal, ble levert av en mindre leverandør enn de nevnte. Denne gruppen av selskaper har økt leveransene med 24,4 prosent det siste året, mer enn dobbelt så mye som markedet generelt. Mye av dette dreier seg om lavpris-nettbrett som på ingen måte er reelle konkurrenter til Apples produkter og andre nettbrett i de høyere prisklassene.

– Selv om lavprisleverandørene oppnår stort volum, er det toppleverandørene, som Apple, som fortsatt skuffer inn pengene, sier Jitesh Ubrani, senioranalytiker ved IDC, i en pressemelding.

– Et nettbrett til under hundre dollar er rett og slett ikke bærekraftig. Apple vet dette, og det er sannsynligvis derfor de ikke er bekymret over erosjonen i markedet, sier Ubrani.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.