Nettbruken opp 9,3 prosent

En fersk panelundersøkelse fra USA viser at nettbruken i landet økte med 9,3 prosent fra september til oktober.

Den jevne nettbruker i USA brukte i oktober 44 minutter mer på nettet enn gjennomsnittssurferen gjorde i september. Det viser panelundersøkelser av nettbruken foretatt av Nielsens NetRating.

Rundt 38.000 personer deltok i panelet der de svarte på spørsmål om hvor mye de brukte nettet i oktober. Ifølge Editor & Publisher brukte den jevne nettbruker åtte timer og 13 minutter på nettet i oktober. I september var tilsvarende tall sju timer og 31 minutter.

Det er spesielt e-handelsnettsteder som opplever en vekst i oppvarmingen til julehandelen. Antallet unike besøkende økte med 256,3 prosent for KBKids.com, ToysRUs.com økte med 121,4 prosent og eToys.com spratt til værs med 110,2 prosent.

Totalt økte antallet aktive nettbrukere i USA fra 65 millioner personer til 67,8 millioner fra september til oktober.

Menn teller for 50,3 av surfingen, mens kvinner står for 49,7 prosent. Menn bruker dessuten noe mer tid på nettet enn kvinner - åtte timer og 58 minutter brukte mennene bak tastaturet i forrige måned, mens kvinnene i snitt befant seg online i sju timer og 28 minutter.

En annen undersøkelse foretatt av analyseselskapet The Strategis Group viser at den amerikanske nettbrukeren blir mer og mer avansert i sin bruk av nettet. Blant annet kommer det fram at den jevne nettbruker sender 6,4 e-poster om dagen. Videre uttaler 22 prosent av de spurte at de har laget eller oppdatert et nettsted i løpet av de tre siste månedene.

Til toppen