Nettbutikker lokker med utsolgte varer

Hvert fjerde averterte elektronikk-produkt hos nettbutikker finnes ikke på lager.

Nettbutikker sliter med dårlige automatiserte systemer for lagerstatus, som kan gi svært misvisende informasjon til kunder.

Nå har forbruker.no avdekket at hvert fjerde averterte elektronikk-produkt hos nettbutikken Elkjøp ikke finnes på lager.

Hos konkurrentene som er registrert hos prisagenten dinpris.no er det enda verre stilt. Her er 31 prosent av averterte varer utsolgte i de varergrupper som er undersøkt.

Og problemet er ikke nytt. digi.no avslørte i desember hvordan Elkjøp lokker med varer som ikke er på lager. Dette kunne også gjelde for varer som markedsføres øverst på siden.

Nettbutikksjef Ole Johan Lindøe i Elkjøp innrømmet at dette var flaut til digi.no i desember. Men Elkjøp har altså ikke klart å løse utfordringene.

    Les også:

En stikkprøve på bærbare maskiner avslørte at mange varer vises frem, uten at det opplyses at de ikke er på lager. Blant de 20 bærbare modellene Elkjøp tilbød i desember, viste det seg at nummer fire, sju, atten og tjue på listen ikke kunne bestilles i nettbutikken.

Lindøe hevder at Elkjøp jobber med å få igang et system som automatisk bytter ut varene på forsiden når de blir utsolgt. Det skal allerede ha blitt gjort en liten oppgradering i Norge, og Elkjøp jobber videre for å få hele plattformen mer fleksibel.

Men det kan ta tid fordi Elkjøp er et stort komplekst system som operer i fem land. Dermed er det litt mer som skal ordnes enn hos Komplett og de andre nettbutikkene.

Dette til tross for at Komplett opererer i seks land.

Lindøe vil ikke love noe verken til jul eller påske, men uttalte at mye vil skje i 2006.

I Sverige ble Elkjøps svenske tvillingbedrift El-Giganten anmeldt til Marknadsdomstolen for bruk av lokkepriser.

Til toppen