Nettdistribusjon av programvare

Representanter for Microsoft lekket i forrige uke ut de første offentlige detaljene om en kommende abonnenmentsordning som Microsoft kan bruke for salg av alle sine applikasjoner og systemprogramvare.

-Internett vil bli den viktigste formidleren av programvare, fortalte Bill Gates, toppsjefen i Microsoft, på et møte for journalister og finansanalytikere i forrige uke.

Han forteller videre at Microsoft planlegger å utvikle en modell for programvaredistribusjon med kvartalvise servicepakker levert over Internett.

I tillegg vil Microsoft prøve å komme med større oppgraderinger av programvaren annenhvert år.

Denne modellen, som sannsynligvis først vil effektiveres for Office-pakken, vil levere oppgraderinger til abonnenter, først og fremst via Internett. Ifølge Computer Reseller News bygger Microsoft nå den infrastrukturen som behøves for dette inn i Windows 98 og Windows NT 5.0. Samtidig fokuserer Microsoft på å forminske størrelsen på sine servicepakker for at abonnentene skal slippe å sitte i timesvis med nedlastingen av oppgraderingene.

Den nye abonnementsmodellen kan gi Microsoft en måte å selge direkte til små og middels store bedriftskunder, og muligens også til sluttbrukerkundene.

Selv om distribusjonen sannsynligvis vil gå utenom dagens distribusjonsledd, er ikke de norske leverandørene redde for å tape på dette.

- Uten å vite detaljene her, tror jeg ikke Microsoft vil kutte dagens kanal for salg av programvare, sier Bengt Hegger-Tveit, markedsdirektør for Merkantildata Systemintegrasjon, til digi.

- Det ville være uklokt av dem å terge dagens leverandører her. Det er tross alt dem som installerer produktetene hos kundene. Jeg tror derimot dette bare er et opplegg for den fysiske delen distribusjonen og at pengestrømmen vil gå den samme veien som før, kanskje med noen utslag i marginbildet på grunn av reduserte kostnader i forbindelse med nettopp den fysiske distribusjonen.

Dette ser ikke Hegger-Tveit noe negativt ved, i og med at det vil redusere kostnadene for kunden. Han forteller videre at de kjenner problemstillingen og at de tidligere har diskutert dette med Microsoft.

Erling Thune, informasjonsdirektør ved Elkjøp, er enig med Hegger-Tveit i at det ville være dumt av Microsoft å kutte vekk forhandlerleddet, ikke minst fordi det er forhandleren som forsyner kunden med informasjon og support.

- Microsoft er avhengige av dagens distributører. Det vil være rimelig tøft av dem å bryte med disse nå, sier han til digi. I tillegg stiller jeg spørsmål til om kundene vil ønske å abonnere på oppgraderinger de i kjøpsøyeblikket ikke vet hva går ut på.

Ellers forteller Thune at Elkjøp er forberedt på de mulighetene Internett gir og at Elkjøp i fremtiden ønsker å bruke nettet på lignende måter selv.

Microsoft opplyser at endel teknologier, slik som integrert nettverk på ADSL-nivå og sentral serverhåndtering, må forbedres før denne modellen kan settes ut i livet, men på møtet opplyser selskapet at de første kundene vil kunne benytte seg av ordningen i løpet av 1998.

Gates forteller også om et konsept som kalles "Windows dial tone", en egenskap som vil kunne integreres i de neste versjonene av Windows og Windows NT. Den vil la brukerne få en nærmest permanent, høyhastighetstilkobling til sentralt styrte servere hvorfra brukerne automatisk kan hente ned de siste utgavene av Microsofts programvare og tilbehør.

(Kilde: Computer Reseller News)

Til toppen