- Jeg er helt enig i at det er ikke heldig, sier produktsjef Dag Bunæs i Netscape-distributøren Nocom Norge AS til digi:media.
Ønsker nettbrukerne tilgang til alle informasjonskanaler på Internett, må de i fremtiden ha to nettlesere installert.
Det kan sammenlignes med å ha to fjernsynsapparater og et antenneuttak i huset. Skal du bytte kanal, må du trekke ut kabelen fra det ene TV-apparatet og sette i kabelen fra det andre.
- Den faren vil alltid være der når det gjelder ny teknologi. Se på den kampen som foregikk mellom VHS og Beta for noen år siden. Det er en kamp om teknologien og hvor god den er. Den beste overlever og blir standard, sier Bunæs.
Også for innholdsleverandørene blir det et valg å ta, om de ikke skal ta kostnadene med å produsere for begge teknologiene. Velger de den ene, risikerer de å utelukke halve markedet. Likevel er Bunæs overbevist om at utviklingen innenfor nettkasting er et stort skritt i riktig retning for Internett.
- Du kan abonnere på informasjon som blir levert direkte til deg. Sammen med muligheten for å sette opp egne agenter, gir nettkasting en veldig bra skreddersøm av informasjonsstrømmen, sier han og understreker at den nye teknologien også skaper spennende muligheter for innholdsleverandørene.
- Den gir innholdsleverandørene nye muligheter for en veldig interaktiv dialog med brukerne. Vi har flere dialoger med tunge leverandører.
På spørsmål om disse dialogene føres i Akersgata, svarer Bunæs:
- Det har vært dialog der hele tiden.